Forse groei buurtsupermarkten met gevalideerd autocontrolesysteem


Buurtsuper.be ambieert dat al haar leden tegen 2020 gevalideerd zijn. Buurtsuper.be heeft op dit gebied een unieke positionering. Zij bekijkt de hele procedure vanuit het standpunt van de zelfstandige buurtsuper en zorgt ervoor dat de validatie kan worden behaald met een minimum aan inspanningen. Buurtsuper.be waakt er tevens over dat haar leden niet nodeloos op kosten worden gejaagd. Daar waar andere instanties zich beperken tot het afleveren van rapportjes met goede en slechte punten, gaan de Buurtsuper.be adviseurs een stap verder en nemen ze de zaakvoerder en het personeel bijna letterlijk bij de hand om samen de laatste rechte lijn naar de validatie succesvol af te leggen.   

Op dit moment hebben nagenoeg 250 zelfstandige supermarkten een gevalideerd autocontrolesysteem. In eerste instantie hebben zij een autocontrolesysteem ontwikkeld en voldoen zij hiermee aan de wettelijke verplichting om een optimale hygiënezorg te garanderen. In tweede instantie hebben zij dan hun autocontrolesysteem laten certificeren door erkende auditfirma’s. Die validatie is niet verplicht, maar voor buurtsupermarkten levert dit surplus wel een belangrijk financieel voordeel op aangezien zij na validatie slechts 25% betalen van de jaarlijkse FAVV-heffing. Het is niet alleen de ambitie van het FAVV maar ook van de verschillende commerciële enseignes om zo veel mogelijk buurtsupermarkten gevalideerd te krijgen. Die validatie vraagt belangrijke inspanningen van de buurtsupermarkten, maar Buurtsuper.be benadrukt bij haar leden dat eigenlijk het grootste werk al geleverd is bij de ontwikkeling van het HACCP-systeem. De laatste rechte lijn naar de validatie is het orgelpunt van de hele procedure en die levert dan uiteindelijk toch de FAVV-korting op. Daarom heeft Buurtsuper.be ervoor gekozen om eigen voedseladviseurs te engageren die de leden op de winkelvloer gratis begeleiden bij deze validatie. Omwille van de grote vraag naar de gratis HACCP begeleiding heeft Buurtsuper.be haar team van vaste begeleiders uitgebreid met een vijftal externe adviseurs. Veronique Bert coördineert de Buurtsuper.be begeleiding. Los van de validatie staan de Buurtsuper.be adviseurs ook met raad en daad bij voor een complete update rond alles wat de hygiënewetgeving betreft. En dat is heel wat de laatste jaren… Want vanuit Europa is de ene richtlijn of verordening rond etikettering, allergenen, oorsprong- en voedingswaardevermelding,… nog niet koud, of de andere moet worden omgezet in Belgische wetgeving. Buurtsuper.be ‘ontzorgt’ haar leden van heel wat administratieve rompslomp die bij de toepassing van de hygiënewetgeving komt kijken. 

250 gevalideerde buurtsupermarkten: is dat veel of weinig?
Luc Ardies (directeur Buurtsuper.be): “Een ding is zeker, het werk dat de buurtsuper hierin steekt wordt onderschat. Als een zelfstandige supermarktuitbater ’s morgens voor het opengaan van de winkeldeuren de problemen van de dag niet oplost, dan overleeft hij de volgende dag niet. Je moet haast zelf die situatie aan den lijve ondervinden om dat te begrijpen. In die context vind ik die 250 validaties een mooie basis waarop we kunnen verder werken. Er zijn in totaal ca. 750 Nederlandstalige buurtsupermarkten. Dus tussen dit en een paar jaar moeten we de overgrote meerderheid gevalideerd hebben. Ik ben er bovendien van overtuigd dat zonder de persoonlijke begeleiding van onze enthousiaste en bekwame adviseurs wij nog niet de helft van onze huidige gevalideerde buurtsupermarkten hadden gehaald.”

Gevalideerde winkels hebben recht op een Smiley. Hoe staat het daarmee?
Veronique Bert (coördinator HACCP begeleiding Buurtsuper.be): “Naast het financiële voordeel van de validatie is er ook een niet onbelangrijk promotioneel voordeel. De supermarktuitbater die gevalideerd is krijgt van het FAVV een ‘Smiley’ die hij op zijn etalage of elders in de winkel kan aanbrengen. Die ‘Smiley’ is voor de klanten een garantie dat de winkelier er alles aan doet om een optimale hygiëne te waarborgen. Onze leden waren reeds lang vragende partij om de voortrekkers bij de invoering van het autocontrolesysteem te belonen. Ten aanzien van het FAVV heeft Buurtsuper.be echter altijd het standpunt ingenomen dat de invoering van de ‘Smiley’ geleidelijk moet gebeuren. Want een buurtsupermarkt die geen ‘Smiley’ heeft, zal het straks mogen uitleggen aan zijn klanten.”

FAVV publiceert inspectieresultaten op haar publie-ke site ‘Foodweb’
Veronique Bert: “Op de website van het voedsel-agentschap (https://operator.foodweb.be/Public/SearchOperator.aspx) vindt iedereen het resultaat van de laatste FAVV inspectie. Initieel was men van plan om een verkeerlichtensysteem toe te passen (rood, oranje of groen) om alle voedingswinkels te quoteren op de hygiëne. Maar mede dankzij het lobbywerk van Buurtsuper.be is die scoretoekenning veel genuanceerder geworden. Met een score van ‘Te verbeteren’ tot ‘Uitstekend’ worden al de ondernemingen die gevalideerd zijn en dus een ‘Smiley’ bekomen rechtstreeks in de hoogste score ‘Uitstekend’ onderverdeeld. Slechts 5% van de gecontroleerde bedrijven zou in de slechtste categorie ‘Te verbeteren’ komen. “

De hygiënewetgeving evolueert zeer snel. De inkt van de ene Europese verordening of richtlijn is nog niet droog of de andere dient zich aan. Herkomst-vermelding, allergenen, voedselwaardevermelding, etikettering,… Welke rol ziet u hierin weggelegd voor Buurtsuper.be?
Luc Ardies: “Als zelfstandige buurtsuper is het niet meer bij te houden. Daarom hebben wij een paar jaar geleden met Buurtsuper.be beslist om te investeren in dat soort van expertise. Ondertussen hebben we twee voedseladviseurs die de wetgeving van binnen en van buiten kennen. Maar veel belangrijker, zij zijn de enige die heel deze complexe materie vanuit het oogpunt van de zelfstandige buurtsuper bekijken. Zij bezetten onze zetel in het Raadgevend Comité van het FAVV en hebben de uitdrukkelijke opdracht om het FAVV continu te sensibiliseren over wat praktisch haalbaar is in de winkels en welke normen in de praktijk onmogelijk te realise-ren zijn. Dit is de cruciale rol van onze vereniging: enerzijds ervoor zorgen dat onze leden niet blijven stilstaan maar mee step-by-step evolueren in de hygiënezorg, maar anderzijds aan de bevoegde overheden continu rapporteren over de realiteit op de supermarktvloer en ze aanzetten tot redelijkheid bij totstandkoming van en de controle op de wetgeving.”

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy