Eierverbruik blijft stijgen

2 min.

Productnieuws

Ook in 2024 blijft de aankoop van eieren voor thuisverbruik in België toenemen. Gemiddeld kocht elke Belg 80,4 eieren. Driekwart daarvan waren scharreleieren. Het aandeel bio-eieren daalde licht, van 11 naar 10%, terwijl vrije-uitloopeieren zich herstelden van de terugval in 2023 en goed waren voor 16% van het gekochte volume.

Op een gemiddelde dag in 2024 at één op de vier Belgen eieren. Vooral Franstaligen, jongeren tussen 18 en 34 jaar en mensen met buitenlandse roots eten relatief vaker eieren. De klassieke supermarkt blijft veruit het belangrijkste aankoopkanaal voor eieren.

Eieren zijn een verscategorie die al enkele jaren een mooie groei neerzet. Er werden in 2024 5% meer eieren gekocht tegenover 2023 en de prijzen bleven op een hoog niveau. De Belg kocht zo’n 80 eitjes in 2024. Het percentage kopende gezinnen steeg van 93 naar 94%. De aankoopfrequentie klom boven de 16 keer per jaar uit. 

Door de groei van het aantal gekochte eieren stegen de eierbestedingen met 6% tegenover 2023 naar 21,70 euro. Een scharreleitje was het goedkoopst (0,23 euro per stuk), het bio-eitje het duurst (0,41 euro per stuk) en eieren van kippen met vrije uitloop zaten hier tussenin (0,34 euro per stuk). 

Deze cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau YouGov Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van 6.000 Belgische gezinnen opvolgt. Daarnaast werden ze aangevuld met gegevens uit de iVox/VLAM-consumptietracker, die het eetgedrag van 7.300 Belgen in kaart brengt. De cijfers hebben uitsluitend betrekking op de aankoop en consumptie van verse eieren in de schaal.

Voor het volledige onderzoek met meer cijfers, download het document hieronder. 

Gerelateerde artikels

Bier van Bjorn Sorel wint nationale thuisbrouwwedstrijd
Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’
Goud voor Belgische BBQ-rub op internationale smaakwedstrijd

Actueel

SuperMAG zomereditie 2025

Dossier digitalisering & mini-dossier veiligheid

SuperMAG zomereditie 2025

3 min.
Buurtsuper.be bepleit voedselveiligheidsbeleid dat voldoende rekening houdt met kleinere bedrijven
Albert Heijn lanceert AI-tool voor winkelmedewerkers
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy