Op een gemiddelde dag in 2024 at één op de vier Belgen eieren. Vooral Franstaligen, jongeren tussen 18 en 34 jaar en mensen met buitenlandse roots eten relatief vaker eieren. De klassieke supermarkt blijft veruit het belangrijkste aankoopkanaal voor eieren.
Eieren zijn een verscategorie die al enkele jaren een mooie groei neerzet. Er werden in 2024 5% meer eieren gekocht tegenover 2023 en de prijzen bleven op een hoog niveau. De Belg kocht zo’n 80 eitjes in 2024. Het percentage kopende gezinnen steeg van 93 naar 94%. De aankoopfrequentie klom boven de 16 keer per jaar uit.
Door de groei van het aantal gekochte eieren stegen de eierbestedingen met 6% tegenover 2023 naar 21,70 euro. Een scharreleitje was het goedkoopst (0,23 euro per stuk), het bio-eitje het duurst (0,41 euro per stuk) en eieren van kippen met vrije uitloop zaten hier tussenin (0,34 euro per stuk).
Deze cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau YouGov Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van 6.000 Belgische gezinnen opvolgt. Daarnaast werden ze aangevuld met gegevens uit de iVox/VLAM-consumptietracker, die het eetgedrag van 7.300 Belgen in kaart brengt. De cijfers hebben uitsluitend betrekking op de aankoop en consumptie van verse eieren in de schaal.
Voor het volledige onderzoek met meer cijfers, download het document hieronder.