Eerste full online supermarkt

5 min.

Winkelopeningen
Trends & innovaties

Stijn Martens start in Hasselt de allereerste Belgische full online supermarkt: Hopr. De klant van Hopr komt naar de website, bestelt er zijn producten en rekent ook meteen af. Wie vóór 22 uur bestelt, krijgt zijn boodschappen daags nadien thuis geleverd. Er zijn drie levermomenten in de namiddag en avond waaruit kan gekozen worden. 

Hopr start met een uitgebreid vers aanbod, droge voeding en bijvoorbeeld poetsproducten van bekende merken. De verse producten zullen qua prijs marktconform zijn, de andere producten mogelijk íéts duurder. Maar een levering vanaf 100 euro is wél gratis. Je betaalt dus voor dat gemak een beetje in je producten. Op termijn moet er alles te vinden zijn, ook zaken van een eigen wit product.

Over drie à vijf jaar willen we heel Vlaanderen bedienen. Dat zal het op termijn ook een rendabel model maken.

Stijn Martens, Hopr

Wie in Hasselt woont, kan binnenkort dus gebruikmaken van de diensten van Hopr, maar voor Martens, die begint met tien à vijftien personeelsleden, is dat slechts een voorproefje. “We werken nu nog met een vaste leverancier en een magazijn waar we alles met de hand uitkiezen, maar de bedoeling is wel op middellange termijn ook elders in Vlaanderen te werken", vertelt hij aan Het Nieuwsblad. 

"Steden als Antwerpen en Gent, daar is zeker potentieel voor dit concept. We zouden dan werken met volautomatische magazijnen, waar het personeel de bestellingen niet meer hoeft klaar te zetten. Over drie à vijf jaar willen we heel Vlaanderen bedienen. Dat zal het op termijn ook een rendabel model maken. Want wat we nu met de hand doen, is eigenlijk vrij duur.” 

Gemak is wat mij betreft het nieuwe goedkoop. Ik wil niet meegaan in die prijzenoorlog.

Wat is de unieke positionering van Hopr in een wereld waar ook andere winkels lever- of afhaaldiensten hebben? “Gemak is wat mij betreft het nieuwe goedkoop”, zegt Martens. “Ik wil niet meegaan in die prijzenoorlog met Jumbo en Colruyt en co. We weten dat België een erg prijsgevoelig land is en daar doen we uiteraard ook veel aan. Maar onze diensten zijn veel meer gericht op de klant. Klein voorbeeld: wie lege ampullen heeft van Sodastream kan die aan ons ook weer meegeven. Dat soort service, daar willen we heel ver in gaan.” 

“We gaan nu uittesten, maar er staan investeerders klaar die in dit verhaal geloven en die kunnen helpen om heel België te veroveren."

Online only supermarkten

In het buitenland zijn online only supermarkten trouwens al een hype, maar nu lijkt België ook stilaan te volgen. 

Vanaf 15 mei gaat de website c-mercadoonlinesupermarkt.be van Antwerpse ondernemer Yvan Dechievre online en een maand later starten de leveringen van zowel maaltijden als boodschappen aan huis in heel België. Klanten kunnen kiezen tussen een next day of directe levering. Tegen 2022 wil C-Mercado ook de Waalse markt veroveren. 

Naast Hopr en C-Mercado is er ook al Lokkal, de digitale versmarkt van enkele Mechelse ondernemers. Via hun app kunnen consumenten verse producten zoals vlees, vis, groenten en fruit bestellen. De producten worden twee dagen later aan huis geleverd met gekoelde bestelwagens. Lokkal wil zich wel niet niet profileren als een shop waar je alle producten uit een reguliere supermarkt terugvindt, maar eerder als een online versmarkt.

Gerelateerde artikels

Delhaize-supermarkt Aalst volledig vernieuwd
Alle Delhaize-winkels CO₂-neutraal
Eerste Belgische Albert Heijn XL

Actueel

‘Coronapremie’ per bedrijf of per sector onderhandeld?
Bezoek Wereld Expo Dubai & Dubai en Abu Dhabi
Compromis over loonakkoord
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy