Eerste editie van Dublintour bijzonder inspirerend


Luc Ardies, directeur Buurtsuper.be
Voor mij waren dit de opvallendste zaken:
- concepten waarbij zwaar wordt ingezet op de winkelbeleving en gemikt op verschillende doelgroepen & winkelmomenten, dit alles onder één dak (Avoca en Fallon & Byrne);
- focus op en profilering rond lokale producten & producenten (zie foto ‘Giving small producers bigg chances’ in Super Value en Fresh Grand Canal)
- initiatieven om het lokale verenigingsleven te ondersteunen (Super Value)
- productinformatie voor consument die op een zeer eenvoudige wijze aanwijzingen geeft over productiemethode, origine, smaken,...
- profilering rond gezonde voeding (vb. gratis appeltjes voor kinderen)

Christophe De Laet, Alvo Superpost in Boom, Rumst, Niel en Baasrode
Zowel qua winkelinrichting als assortiment & positionering 3 grote lijnen:
1. Basic, conventioneel en ietwat verouderd: Marks & Spencer, Tesco.  Misschien niet direct een uithangbord … maar je ziet wel dat dit drukke winkels zijn en dus zeker succesvol.
Tussen basic @ middensegment neigt Supervalu momenteel ook een beetje.  Weliswaar trendy op het vlak van gratis fruit voor kids, mooie versafdelingen, lokale accenten (maar iedereen legt hier tegenwoordig de nadruk op en wat is nog echt 'lokaal' te noemen ?) is Supervalu niet meer de grote trendsetter die Superquinn destijds wel was.
2. Middensegment: Dunnes: non-food wat minder maar de food zeer uitgebreid en combineert het beste van de 2 werelden, enerzijds een assortiment en winkelinrichting gericht op het brede publiek en anderzijds ook heel wat specialiteiten en nature/raw foods enz …   Mooi, vers & betaalbaar convenience assortiment.  Positioneert eigen merk als hoogstaand. Qua vers uitmuntende afdelingen en inrichting. Ook zeer geslaagd: hout combineren met moderne elementen. Hierdoor krijg je een tijdlozer geheel. Fresh: idem. Qua prijspositionering denk ik beide gericht op een breed publiek en vrij gunstig. Bij Fresh communicatie 'matching our prices with other leading supermarkets'.
3. High-end: Avoca: prachtig op het vlak van assortiment en inrichting. Prijszetting vrij duur & exclusief. Dit verwacht je in steden maar zeker niet ruraal en toch slagen zij hier blijkbaar in. Kortom: gedurfd! Fallon & Byrne: idem. Qua inrichting iets minder, voelt tegelijk ook wel „vintage” en NY-style aan hetgeen ook zijn charmes heeft.
Probeer ik mee te nemen voor onze winkels: op het vlak van assortiment meer de trends volgen van natuurvoeding, raw foods en qua inrichting houtelementen invoeren zonder te overdrijven.

Olivier de Mol, AD Delhaize, Koersel en Sint-Truiden
"Ik wil vanaf januari de kid’s corner van fruit en groenten uitwerken. Dit animeert, amuseert en is een bron van gesprek. Ik hou jullie op de hoogte van het succes of geen succes. Ik vrees wel een beetje dat de Belgische klant iets minder gedisciplineerd is. Eén idee uitwerken per inspiratietour is wel leuk!
Zo bijvoorbeeld hebben al mijn medewerkers sinds de inspiratietour in Nederland van 2 jaar geleden een oortje. Iedereen is zo permanent in communicatie met elkaar.
Dit werkt echt!
* klant sneller geholpen
* minder lopen voor niets in de winkel
* veiligheid in de winkel

Dirk Claeys, Spar Supermarkt Claeys, Drongen
We hebben een top inspiratietour achter de rug, zeer interessant programma en mooie winkels - en leuke stad ! -
Wat mij vooral is bijgebleven, is productinformatie naar de consument. Elke winkel die we bezocht hebben, gaf op één of andere manier uitleg over zijn (vers)product naar de eindverbruiker, dit is absoluut iets wat wij ook moeten kunnen!
Verder is de combinatie bediening - zelfbediening, met de zeer visibele werkruimtes voor beenhouwerij (Avoca, Dunnes) ook iets wat ik ga onthouden, vond dat zeer knap!
Naar inrichting is het gebruik van hout en kleur zeer opvallend in bijna elke winkel...

Annick en Peter, Eurospar Aalter
Het is altijd Super om met Buurtsuper weg te gaan! Deze keer was het terug top: toffe collega’s en supergoed georganiseerd. Dikke pluim voor Frans en Luc ! Het had gerust een dagje langer mogen duren (zelfs meer dan één). 
Ik was blij de tour te kunnen starten in de Superquinn van Blackrock waar we begin december 2000 ook waren.Het is leuk om dezelfde winkel na 16 jaar opnieuw te zien ( nu als Supervalu).
De winkel is een beetje verouderd en iets meer basic dan toen maar de sfeer is er nog steeds.Binnenkomen in de bakkerij en grote versafdelingen in bediening gecombineerd met veel vers in de wandkoeling.
De look en feel is eenvoudiger , ook iets minder service , maar nog steeds heel klantvriendelijk en veel communicatie met de klanten.
Think global, act local! De Ieren zijn mee met alle trends in voeding: superfoods, quinoa , granola,.....maar de fierheid van hun vakmanschap en Ierse producten staan nog steeds op de voorgrond. Traditie en authenticiteit.
Ook de trend : winkel met eetgelegenheid. Combinatie die we ook in België meer en meer zien. Vooral in de steden.
Ik vraag me af hoeveel winkels er door zelfstandigen uitgebaat werden? Ik hoop dat het er meer waren dan die ene Spar met de affiche aan de deur.
Wat wij gaan meenemen naar onze winkel: het uitbreiden van onze versafdelingen zowel in wandkoeling(basic,prijs) als in toonbanken (vers en kwaliteit) , de hout-elementen , nog meer inzetten op trends in voeding.
De communicatie met de klant (storytelling) . Meer lokaal !
Waar ik hoop nog iets mee te doen: combinatie eten-winkelen, iets exclusiever (Avoca) bewuster keuzes maken en minder main-stream. (ik vrees dat de klappen vooral in het middenveld gaan vallen omdat je nu eenmaal moeilijk het verschil kunt maken met hetzelfde)
Weg van de massa en je eigen accenten leggen. (enkel producten waar je echt achter staat ) maar dat is een grote stap (alle zekerheden loslaten en opnieuw beginnen). Ik weet niet als ik ooit de moed zal vinden maar het kriebelt.

Chris Verwimp, Spar Nijlen
Dingen die bijgebleven zijn vanuit Spar Nijlen:
1. De keuzes die gemaakt werden afhankelijk van welk type winkel. Winkels buiten het centrum hebben een heel ruim assortiment met een belangrijke focus op vers. Stadswinkels focussen vooral op vers. Praktisch geen non food of near food. Fantastisch gebruik van de ruimte die er is.
2. De openheid van alle versruimtes, waarbij de consument alles kan zien, en daarbij de story telling, waarbij het verhaal vertelt wordt zowel van vakmanschap als van product.
3. De aandacht voor health food, waarbij onderscheid gemaakt wordt in producten ZONDER en producten met een meerwaarde. Ook RAW foods worden hierbij niet vergeten.
4. Ook opvallend in bijna alle winkels was de afwerking van de versafdelingen, ook de koelingen.

Philippe Serraes, Spar Kalken
Dit was onze eerste Buurtsuper Inspiratietour en het zal niet de laatste zijn ! Bedankt !
Wat is ons bijgebleven:
1. De duidelijke terugkeer naar het authentieke, transparante
2. Het vele gebruik van hout (in elke bezochte winkel)
3. De formules zijn veel sterkere uitgewerkt en onderscheiden zich meer dan bij ons.
4. Enkel bij Dunes waren er proevertjes
5. Het nu reeds opnemen van kerst bestellingen
6. Het spaarsysteem voor kerst kalkoen: 60 zegels = kalkoen aan -50%
7. De open bakkerijen en het bakken van de pannenkoeken in de winkel
8. De 'op maat' gemaakte warmhoudkasten
9. De 'Simply Better'-verpakkingslijn van Dunes – de zeer eenvoudige maar duidelijk etiketten bij AVOCA - Salad bars overal - Story telling

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy