Delhaize dreigt tussen wal en schip te vallen

3 min.

Franchise
Delhaize

Delhaize maakte afgelopen week de eerste set van 15 grote Delhaize-supermarkten bekend die in oktober en november verzelfstandigd zullen worden. Over die eerste 15 werd goed nagedacht. Ze zijn netjes verspreid over het land en de toekomstige uitbaters hebben een divers ondernemersprofiel. Lees de analyse van De Standaard hier. 

Sommigen onder hen lieten zich erg positief uit over de plannen van Delhaize. Ze toonden begrip voor de nieuwe strenge contracten die Delhaize zijn franchisenemers wil opleggen. Hun positivisme mag niet verbazen. Er was Delhaize veel aan gelegen om een eerste succesje te boeken, wat betekent dat de betrokken ondernemers enkele tijdelijke voordelen hebben verkregen. Het zal nog moeten blijken of die zullen opwegen tegen de nadelen op lange termijn van 'Delhaize nieuwe stijl'.

Die Delhaize nieuwe stijl is erg geïnspireerd op het Nederlandse model van Albert Heijn, waarmee Delhaize in 2016 fusioneerde tot Ahold Delhaize. Dat houdt een maximale uniformisering in waarbij alles zo veel mogelijk wordt vastgelegd door de franchisegever. De franchisenemer moet er vooral op letten dat de winkel er netjes bij ligt en dat hij of zij het personeel in de winkel goed aanstuurt. De commerciële initiatieven en dynamiek komen van Albert Heijn. Dat rekent op zijn aankoopkracht om goede deals af te sluiten en op zijn efficiënte logistieke organisatie. Een organisatie waarin technologie en data steeds belangrijker worden, zowel voor efficiëntie als inzake marketing.

Hoe meer Delhaize ingepast wordt in de aanpak van Albert Heijn (en Bol.com), hoe meer schaalvoordelen de in het Nederlandse Zaandam gevestigde retailer in de Benelux kan realiseren. Dat daarvoor wat Belgische flair bij Delhaize moet wijken, lijkt Zaandam erbij te nemen. Ze rekenen erop dat de zelfstandige dat wel zal slikken omdat die niet veel alternatieven heeft. Spar is een verdienstelijke supermarkt in vooral landelijk gebied, maar het is in België geen sterk merk. Carrefour is dat ook niet. Jumbo is nog volop aan het leren hoe de Vlaamse consument bespeeld moet worden.

Ahold Delhaize moet echter zien dat het niet het 150 jaar oude DNA van Delhaize verloren laat gaan. Zo niet dreigt het sukkelstraatje. De commerciële mensen en de aankopers van Delhaize moeten zeer goed weten wat hun veeleisende klanten verwachten. Voor service-supermarkten komt het erop aan een assortiment te hebben dat het verschil maakt met dat van een discounter, zonder een nodeloos groot aanbod te hebben dat te weinig roteert. Het stelt hogere eisen aan de vaklui. Ze moeten geen twaalf merken rosé aanbieden, maar wel vijf die perfect inspelen op wat een Delhaize-klant verwacht.

In België zal Zaandam moeten toelaten dat de lokale ondernemer toch ook nog zijn ding kan doen én dat het assortiment niet te Hollands wordt. Het rechttrekken van de 128 eigen supermarkten mag niet ten koste gaan van de dynamiek in de 636 zelfstandige winkels van Delhaize. De toekomstige zelfstandige wacht de taak om het personeel dat overkomt zijn fierheid en vertrouwen terug te geven en zijn lokale klant goed te bespelen. Het echte risico is dat Delhaize tussen wal en schip valt.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
Europese regeling rond commerciële samenwerking
Bescherming tegen onevenwichtige franchisecontracten

Actueel

"Buurtsupers ontzorgen met Superbuurt"
Geen vervanging voor gepensioneerde winkelbedienden
De tips van Spar Glabbeek

Zo word je Buurtsuper van het jaar

De tips van Spar Glabbeek

2 min.
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy