De moderne bouwstenen van de nieuwste AH XL-winkels

4min

Winkelopeningen
Franchise
Trends & innovaties

In korte tijd opent AH drie AH XL-winkels. Het zijn paradepaardjes van de formule. De moderne bouwstenen zijn verpakkingsloos, extra foodservice en aandacht voor topassortiment.

Rob Heesen, directeur foodservice, concepten en realisatie, geeft een video-rondleiding in AH XL in Leidschendam. Deze AH XL is volgens de groep een bijzonder vestigingspunt. Het is een trekker van de prestigieuze Mall of the Netherlands. De winkel is ook de enige AH XL die direct concurreert met een Jumbo Foodmarkt.

Op verzoek van Distrifood geeft AH-directeur Heesen een video-rondleiding in de vestiging in Leidschendam. Zo moet de moderne AH XL er volgens AH uitzien:

 

Doordat je niet akkoord bent gegaan met de social media cookies, krijg je deze content niet te zien. Wens je dit wel te zien, vink dan deze optie aan in de cookie policy.

Een AH XL heeft 9 bouwstenen. Overigens komt een deel daarvan ook in de een of andere vorm terug in de ‘standaard’AH-winkels.

  1. Foodservice als startpunt: De AH XL heeft foodservice als startpunt. Naast de Allerhande Keuken is er de sushi-module die recentelijk werd uitgebreid met Bam Tuk, Asian streetfood. Nieuw is de knipoog naar de oosterse en vegetarische keuken met Babacous. Babacous is de jongste loot. Het gaat om een meter vegetarische specialiteiten uit het Midden-Oosten. Denk aan verse hummus, vegetarische wraps, kleine salades & snacks (mezze), bowls en oosterse pap. De producten worden (deels) bereid in de winkel.

  2. Communicatie rondom missie AH: De winkels communiceren de onlangs geherformuleerde missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. Zo somt een bord bij ingang nog eens alle initiatieven op. Ceo Marit van Egmond gaf onlangs een toelichting waarom ‘geluk’ volgens haar een nieuwe G is voor AH naast gezond, gemak, genieten en goed (duurzaam) eten.

  3. Extra aandacht voor topassortiment: Een topwinkel heeft topassortiment. Binnen de AH XL zijn daar meters voor. Met aparte signing worden sommige meters in kw exlcusief gereserveerd voor topproducten. Waar mogelijk is ook in vers topassortiment toegevoegd. Wie vis koopt, kan in de winkel terecht voor octopusarm voor pakweg €10. De klant kan in Amsterdam zelfs voor €45 een gekoelde Vakslager Tomahawk kopen, zo’n stuk vlees waar Fred Flintstone zonder problemen mee thuis kon komen.

  4. Prijs gewaarborgd in blauwe en oranje routing: Prijsgeruststelling is een onderdeel van de formule. Voor de klant die vastlaag wil kopen is er een blauwe routing met meters in kw die Prijsfavorieten bundelen. In de winkels ontstaat ook langzaam, naast de oranje route (Bonus) en de blauwe route (Prijsfavoriet) nu ook een groen/turquoise route (vegetarisch en vegan). 

  5. Verpakkingsloze afdeling: De lancering in Amsterdam trekt veel bekijks. Prijs en het plasticprobleem zijn belangrijke redenen om te kopen. Maar klanten kraken ook een paar kritische noten. ‘Als je er niet scherp opzit, wordt de vloer een kliederboel.’ Dat verpakkingsvrij komt overigens ook terug in de Ecover-wasmiddelautomaat waar klanten hun fles kunnen bijvullen. Het roept de vraag op waar bijvoorbeeld de yoghurttap is.

  6. Groot zelfscanplein: Alleen al de XL in Amsterdam Gelderlandplein telt 25 zelfscanunits tegenover slechts vijf bandkassa’s. AH heeft nu in alle winkels zelfscan ingevoerd.

  7. Ambitie in bloemen: Een nieuwe of hernieuwde ambitie van AH: bloemen en planten. AH neemt de best verkopende bloemencentrale van Nederland Deen over en wilt leren van hun succes. In de afdeling pikt AH de nuchtere Noord-Hollandse Deen-mentaliteit op, die zich kenmerkt door niet te hoge prijzen te combineren met een ongelooflijk goede kwaliteit. De bossen van de ‘grootste bloemenafdeling van Nederland’ zijn te koop voor afgeronde prijzen van €5 of €10. Ze staan bij de servicebalie, die weer zicht biedt op het afrekenplein.

  8. Integratie on- en offline: De pakketkluizen van Bol.com staan natuurlijk ook in de AH XL. Het gaat daarbij om pakketjes van Bol.com en andere bedrijven die zijn aangesloten bij de dienst van Budbee. Volgens Albert Heijn past de plaatsing in de ontwikkeling waarbij klanten onder invloed van technologie steeds vaker zelfservice gebruiken, waaronder zelfscan.

  9. Ruim baan voor AMS: Albert Heijn Mediaservices (AMS) verkoopt aandacht op de winkelvloer. De winkels hangen dan ook vol schermen die desgewenste verkochte commerciële uitingen tonen.

Bron: Distrifood.nl - Foto's: Diederik Van Der Laan / Dutch Photo Agency / Distrifood / Roel Dijkstra 

 

 

Gerelateerde artikels

De grote shift naar online
Grootste impact van inflatie op duurdere verse voeding
Spar Duffel

Winkelopening

Spar Duffel

2 min.

Actueel

Ontslagbrief moet dag eerder op de post
Kempense nuchterheid en en Nederlandse precisie
Op de koffie met ...

Nele, onze media coördinator

Op de koffie met ...

3 min.
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy