1. Alle voedingswinkels kunnen openblijven: dit zijn niet alleen de supermarkten, maar ook voedingsspeciaalzaken tot en met wijn- of drankenwinkels, snoepwinkels, nachtwinkels (tot 22.00 uur), tankstations & food shops, etc.
Voedingswinkels die ondergeschikt non-food verkopen, mogen ook die non-food blijven verkopen. Omgekeerd moeten non-food winkels die ondergeschikt food verkopen, wél sluiten. Ook voedingskramen op openbare markten mogen openblijven, tenzij de gemeente oordeelt dat er voldoende voedingswinkels aanwezig zijn en/of de ‘social distance’ richtlijnen niet kunnen worden toegepast.
1. Deze winkels moeten alles in het werk stellen om de ‘social distance’-regel toe te passen en de veiligheid van klanten en personeel te verzekeren door volgende maatregelen:
Verplichte basisrichtlijnen:
- sociale afstand van min. 1,5 m tussen klanten en personeel
- max. 1 klant per 10 m² en gedurende max. 30 minuten
- klanten winkelen alleen, tenzij met hulpbehoevenden
- in ‘grootwarenhuizen’ regelt een medewerker de klantentoegang
- bij verkoop van producten in bulk, boodschap aanbrengen: ‘aanraken = kopen’
- contactloos of elektronisch betalen aanmoedigen, mijdt bij cash betalingen klantencontact
‘Magjes en moetjes’:
- handschoenen mag, verhoogde handhygiëne MOET
- mondmasker mag, sociale afstand MOET en bij ziektesymptomen onmiddellijk je verantwoordelijke contacteren
Tot slot:
- vermijd vooral dat mensen onderling fysiek contact maken
- de kans op besmetting via ‘dode’ voorwerpen is klein ….
- … maar regelmatige reiniging van gladde oppervlakten is wél aanbevolen (met gewone reinigingsproducten)
- behoud de ‘ontsmettingspompjes’ voor kassamedewerkers (andere medewerkers gebruiken water en zeep)
Deze richtlijnen zijn opgesteld door Buurtsuper.be experts die hiervoor constant in contact zijn met het FAVV.
Klik hier voor een affiche met alle verplichte regels voor medewerkers om in je winkel op te hangen.