Concurrenten die zondags open zijn kosten Colruyt marktaandeel

2 min.

Colruyt heeft marktaandeel moeten prijsgeven, gaf de ­winkelketen gisteren toe op haar algemene vergadering. Toch behoudt de retailer de ­eerdere prognose van een ­stabiele bedrijfs- en nettowinst. 

Lees hieronder het bericht uit De Tijd. 

In de eerste vijf maanden van het lopende boekjaar zag de winkelgroep Colruyt haar marktaandeel met 35 basispunten dalen, van 29,2 procent naar 28,9 procent. De krimp komt er na een gelijkaardige daling in het volledige vorige boekjaar, dat in maart afliep. Toen zakte het marktaandeel van 29,3 procent naar 29 procent.

Colruyt lijdt onder het feit dat ruim honderd grote Delhaize-winkels sinds een jaar open zijn op zondag. In een reactie houden ook Carrefour en Jumbo meer winkels open op zondag. Nieuw is bovendien dat veel van die winkels ook op maandag de deuren kunnen openen, omdat de wettelijke sluitingsperiode van minstens 24 op elkaar volgende uren binnenkort vervalt. ‘Die maatregel heeft de regering nog niet officieel goed­gekeurd, maar op het terrein zijn de winkels al open’, zegt Colruyt.

De cijfers tonen opnieuw dat Colruyt het nog zwaar te verduren krijgt. Het marktaandeel ligt nu duidelijk onder 30 procent. Nog niet zo lang geleden, in 2023, spendeerden de Belgen nog ruim 32 procent van hun boodschappenbudget bij Colruyt en zijn dochterketens, zoals Spar en Okay.

‘In bepaalde domeinen als drank, bier en kruidenierswaren hebben we nog steeds heel hoge marktaandelen’, zegt operationeel directeur bij Colruyt Jo Willemyns. ‘Bovendien gaan we ons versterken met nieuwe categorieën en zo marktaandeel winnen.’ Colruyt verkoopt sinds kort meer parafarmacie en ook bloemen. Het wil ook zijn broodassortiment uitbreiden.

Toch wordt het moeilijk de verloren klanten terug te winnen omdat Colruyt moeilijk kan antwoorden op de nieuwe zondagsopeningen van Delhaize en co. De grote Colruyt-winkels op zondag openen is volgens het bedrijf niet haalbaar. ‘Een gemiddelde klant die op zondag in een Belgische super­markt winkelt, geeft 27 euro uit’, zegt Willemyns. ‘Dat is 35 euro op andere weekdagen en bij Colruyt zelfs 70 euro. Met kassatickets van 27 euro kunnen wij onze winkels niet winstgevend openen op zondag.’

Toch zal Colruyt ultiem niet kunnen achterblijven, geeft Willemyns aan. ‘Ooit zullen we op zondag openen. Over drie jaar, over vijf jaar? Dat moet blijken.’ Hij verwacht dat winkelen op zondag populairder zal worden en dat de uitgaven op de dag zullen toenemen.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy