Colruyt ziet winst afnemen

3 min.

Colruyt scherpte zijn winstwaarschuwing gisterenavond wat aan. Het bedrijf meldde in een financiële update dat de nettowinst voor het lopende boekjaar ‘beduidend tot sterk lager’ zal zijn dan vorig jaar. 

Op de algemene vergadering afgelopen september hield Colruyt het nog bij ‘beduidend’ lager. Vlak voor de zomer was het nog gewoon ‘lager’.

De reden was al bekend: de concurrentie met andere winkelketens loopt de jongste maanden hoog op. Dat zet druk op de winst. De winstgevendheid komt nog meer in het gedrang omdat het bedrijf zijn personeel een coronapremie betaalt en de lonen geïndexeerd worden.

"De corona-premie leidt tot 15 miljoen euro extrakosten", zegt financieel directeur Stefaan Vandamme. De bedrijfswinst (ebit) daalde van 6,2 naar 4,2 %. Dat is nog iets lager dan waarop de beursanalisten van ING hadden gerekend. Zij raamden de ebitmarge op 4,9 %.

Een eerste reden voor de terugval is dat mensen minder kochten. De keten Colruyt - het vlaggenschip van de winkelgroep - boette 4,9 % omzet in. OKay, Bio-Planet en Cru gingen er samen 9,6 % op achteruit. De terugval in de winkels is te verklaren doordat de verkoopcijfers van dezelfde periode een jaar eerder fors hoger lagen dan normaal. In maart 2020 brak het corona-virus uit in België en hamsterden klanten. Bovendien was er toen een door de overheid opgelegd verbod op kortingsacties, wat een positief effect op de winstmarges had.

Positief voor Colruyt is dat de keten geen klanten meer verliest aan de concurrentie. Het marktaandeel van Colruyt, OKay en Spar bleef in de eerste jaarhelft stabiel op 31 %. In voorgaande financiële updates meldde Colruyt marktaandeelverlies. In 2020 liepen veel klanten over naar buurtwinkels van vooral Delhaize en Carrefour. Winkelen in de buurt was het devies - en zelfs de verplichting - bij de eerste lockdown.

Een fenomeen dat anders dan de volumedalingen nog niet meteen ten einde is, is de harde strijd met andere supermarkten. Sinds de zomer neemt de prijzenslag alleen maar toe. Colruyt voelt zich verplicht de prijsdalingen en kortingen van concurrenten ook door te voeren, want het belooft zijn klanten de laagste prijs.

De stijgende grondstoffenprijzen blijven Colruyt in de tweede helft van het boekjaar achtervolgen, in de vorm van leveranciers die de aankoopprijzen willen verhogen. Ook zij worden geconfronteerd met stijgende kosten, die ze willen doorrekenen aan de supermarkten. Het fenomeen stak al in de eerste helft van het boekjaar de kop op, maar pas de jongste weken ging de bal echt aan het rollen. Colruyt onderhandelt momenteel met zijn leveranciers over de prijzen voor volgend boekjaar.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy