Colruyt test kassaloze winkel met slimme winkelkar


Colruyt experimenteert met een winkelkar die met camera’s en sensoren is uitgerust om kassaloos winkelen mogelijk te maken. De zoektocht naar het juiste model verloopt met vallen en opstaan.

Lees hieronder het artikel in De Tijd. 

Een winkelkar met een groot aanraakscherm. De ‘smart cart’ van de supermarktgroep Colruyt valt op tussen de klassieke karren in de ­winkel in Halle. Ingenieur Max Van Sande scant zijn klantenkaart en prompt verschijnt zijn boodschappenlijst op het scherm. Hij neemt een pak koeken uit het rek, scant de barcode met een scanner die in de kar verwerkt zit en legt het pak in de kar. De koeken verdwijnen van de lijst. Hij kan nu zonder aan de kassa te stoppen de winkel uit rijden. De betaling gebeurt automatisch.

In de komende maand testen de medewerkers van Colruyt drie exemplaren van de zelf ontwikkelde winkelkar. ‘Nadien bekijken we wat beter kan en ontwikkelen we voort’, zegt Van Sande, die het experimentele karakter benadrukt.

Met de winkelkar zet Colruyt een nieuwe stap naar de kassaloze winkel. Al is de weg bezaaid met hindernissen. Voorlopig lukt het niet met producten zonder barcode, zoals fruit en groenten. Die moeten de medewerkers tijdens de test alsnog scannen aan de uitgang. Komt er een test met klanten, dan zal Colruyt een weegschaal in de groenteafdeling zetten. Op termijn moet de winkelkar fruit en groenten wel herkennen via vier camera’s, die een zelflerend algoritme voeden.

De camera’s voorkomen ook diefstal. Legt een klant een product in de kar zonder het te scannen, dan verschijnt een mededeling op het scherm. Is het een persoonlijk product - zoals een handtas - dan kan de klant dat aangeven. Maar als hij dat tien keer doet, kan hij gecontroleerd worden. Ook een weegsensor in de kar moet diefstal tegengaan.

Colruyt begon zijn zoektocht naar de kassaloze winkel in 2018 met een experiment bij Spar. Klanten moesten producten scannen en betalen met hun smartphone. Maar het model voldeed niet. Drie jaar later opende in Gent een kassaloze stadssupermarkt van Okay Direct. Binnenkort opent een derde vestiging. Maar ook dat model staat nog niet op punt. De Okay Direct op de parking van een OKay ging inmiddels dicht. ‘In de andere winkels merken we dat er toch nog meer werk is dan verwacht, vooral voor de bevoorrading en de netheid’, zegt Jo Willemyns, de operationeel directeur van Colruyt Group.

In de kassaloze winkels merken we dat er toch nog meer werk is dan verwacht, vooral voor de bevoorrading en de netheid.

Het experiment van Colruyt past in een internationale tendens. Amazon opende kassaloze gemakswinkels van Amazon Go en supermarkten van Amazon Fresh. Die laatste werkt overigens met een winkelkar die lijkt op die van Colruyt, maar herkent nu al producten op basis van hun vorm. In Nederland experimenteren Albert Heijn en Aldi met kassaloze winkels.

Maar omdat in de kassaloze Aldi amper klanten kwamen, plaatste de keten er onlangs toch klassieke kassa’s. Amazon opent geen nieuwe Fresh-winkels meer en sloot een handvol Amazon Go-winkels. In die laatste monitoren vele tientallen camera’s en sensoren elke beweging. ‘Een kleine winkel als Amazon Go kun je misschien vol sensoren stoppen, maar voor een winkel van 1.000 vierkante meter met 20.000 producten is dat onbetaalbaar’, zegt Willemyns.

Hij wil niet kwijt hoeveel Colruyt investeert. ‘Maar Colruyt zou Colruyt niet zijn als we niet op de centen letten.’ Een kassaloze winkel kan Colruyt helpen met de krapte op de arbeidsmarkt, omdat die arbeid uitspaart.

De keten staat erop de technologie zelf te ontwikkelen. ‘We willen ons niet blauw betalen aan externe technologie’, zeg Willemyns. ‘En de data die de kar verzamelt, willen we ook voor andere innovaties gebruiken.’ In de winkel lopen nog experimenten, zoals een algoritme dat bepaalt welke rekken prioritair moeten worden aangevuld en wanneer een kassa gesloten of geopend moet worden.

Bron: De Tijd - Jens Cardinaels

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy