Colruyt profiteert minder van coronacrisis
In De Standaard vandaag werden de halfjaarlijkse cijfers van Colruyt Groep besproken. Na een vrijwel decennialange groei van marktaandeel moest Colruyt opnieuw terreinverlies opbiechten.
In zes maanden zakte het marktaandeel van de Colruyt-formules (Colruyt, Okay en Spar) van 32,5% naar 31,7%. Het verlies zit bij de grote Colruyt-winkels, want onder meer de Spar-supermarkten groeiden sneller.
Door de coronacrisis kopen consumenten dichter bij huis. Spelers zoals Delhaize (met formules als Proxy en AD) staan sterker in dit segment. Colruyt was veel trager om met Okay en Okay Compact een net van buurtwinkels uit te rollen, zeker in de steden. Toen de niet-essentiële winkels dichtgingen en er weinig winkelmomenten overbleven, zochten klanten mogelijk ook minder de sfeer van een magazijnachtige supermarkt op.
Een even belangrijke vraag is of Colruyt voldoende mee is met de moderne stadsconsument, zeker als het om eenpersoonsgezinnen gaat. De historische sterkte van Colruyt is gebaseerd op efficiënte systemen en grote verkoopvolumes. Het koestert terecht zijn historische sterktes, maar is traag om waar nodig snel te schakelen, zoals bij de levering van boodschappen aan huis.
De keten lijkt ook in het defensief te zitten met haar prijsimago, waarbij het verbod op promoties tijdens de eerste lockdown tot hogere prijzen leidde. Delhaize heeft de nutriscore dan weer handig naar zijn hand gezet met een beleid dat meer korting geeft als je regelmatiger gezonde producten koopt.
Net zoals bij andere retailers waren er extra kosten om winkelen veilig te houden, absenteïsme op te vangen en bijkomend personeel aan te werven om de extra verkoopvolumes aan te kunnen.