Coca-Cola introduceert doppen die vast zitten

3 min.

Zwerfvuil
SuperMAG
Productnieuws

Sinds begin februari schakelt Coca-Cola in België en Luxemburg stapsgewijs over op petflessen1, die sinds 2021 gemaakt worden van 100% gerecycleerde plastic (rPET)2 met aangehechte doppen. Zo worden dop en fles vanaf nu samen ingezameld voor recyclage.

Het ontwerp van de nieuwe dop bestaat uit een veiligheidsring waaraan een hersluitbare dop met een stevig lipje is bevestigd. Het plastic dopje, getest in het centrum voor Research & Development van Coca-Cola in Anderlecht, hangt voortaan dus vast aan de hals van de fles.  

Met deze aanpassing voldoet Coca-Cola nu al aan de Europese Single Use Plastics-richtlijn (SUP) van 2024. Maar het is ook een volgende stap in de strategie om te streven naar een ‘World Without Waste’. Om de ecologische voetafdruk van de verpakkingen te verminderen, heeft Coca-Cola een duidelijke visie: daar waar mogelijk minder verpakking gebruiken en alle gebruikte verpakkingen terug inzamelen, zodat ze niet op straat belanden maar gerecycleerd kunnen worden tot nieuwe verpakkingen. 

Kleine stap, groot resultaat

Verpakkingen vertegenwoordigen vandaag ruim 40% van de CO2-voetafdruk van het bedrijf. Ingrijpen op verpakkingen is dan ook essentieel om een deel van de CO2-uitstoot te vermijden. Zo is Coca-Cola sinds de zomer van 2021 overgeschakeld op plastic flessen die gemaakt worden uit 100% gerecycleerd plastic. De CO2-voetafdruk van gerecycleerd plastic is tot 70% kleiner dan die van nieuw plastic gemaakt uit fossiele brandstoffen.

An Vermeulen, VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners in België en Luxemburg: “Met de overschakeling naar aangehechte doppen doen we een kleine verandering met hopelijk een grote impact, zodat er geen dop meer achterblijft wanneer consumenten onze 100% rPET-flessen2 in de blauwe zak sorteren."

"We doen hiervoor een aanzienlijke investering van ruim € 4,5 miljoen om de productielijnen in onze sites in Antwerpen en Chaudfontaine aan te passen. Mooi werk van onze collega’s die deze transitie mogelijk maakten.”

We hopen dat er geen dop meer achterblijft wanneer consumenten onze 100% rPET-flessen2 in de blauwe zak sorteren.

An Vermeulen VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners in België en Luxemburg

De flessen met aangehechte dop verschijnen stap voor stap in de winkelpunten. De volledige portfolio van Coca-Cola in België en Luxemburg, waaronder de merken Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea, Chaudfontaine en Sprite, zal zo’n aangehechte dop krijgen. De flessen Coca-Cola, Fanta en Sprite van 1,5 liter zijn de eerste flessen met aangehechte dop die op de markt verschijnen.

De overige verpakkingsformaten en merken in het portfolio van Coca-Cola in  België en Luxemburg volgen grotendeels voor de zomer. De volledige overschakeling naar aangehechte doppen op alle plastic flessen is voorzien tegen het einde van 2023.

Om van het initiatief een succes te maken, is het belangrijk dat we onze consumenten tijdig en helder informeren.

Thomas Oth Country Director Coca-Cola Services België & Luxemburg

Thomas Oth, Country Director België &  Luxemburg van Coca-Cola Services: “Om van het initiatief een succes te maken, is het belangrijk dat we onze consumenten tijdig en helder informeren. Voor hen is het even wennen, maar wij weten dat zij de verandering verwelkomen, als die duidelijk wordt uitgelegd.”

Daarom voorziet Coca-Cola een consumentencampagne en een activerende verpakkingsboodschap. “We willen een zo breed mogelijk publiek, zowel jongeren als ouderen, tijdig en correct informeren. Daarom zetten we in op een mooi evenwicht met buitenreclame, zoals advertenties via het openbaar vervoer en op posters, maar ook via digitale media, sociale media en influencers.”     

[1] Met uitzondering van Aquarius Isotonic en Rosport, die volgen in 2024

[2] 100% gerecycleerd plastic met uitzondering van dop en etiket, en Aquarius 1,5 l, Tropico 1,5 l en Minute Maid 33 cl.

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy