Carrefour België groeit weer, met dank aan stakingen Delhaize

3 min.

Met dank aan de problemen bij Delhaize slaagde Carrefour België erin zijn omzet met 9 procent te verhogen. De keten boekte ook volumegroei, maar geld wordt er voorlopig niet verdiend. “Dit jaar moet dat wel het geval zijn”, zegt ceo Geoffroy Gersdorff aan De Standaard. 

Lees hieronder een samenvatting van het artikel in De Standaard. 

Geoffroy Gersdorff is tevreden over de resultaten van Carrefour België. De supermarktketen zag haar omzet met 9 procent stijgen, ruim het dubbele van de 4,3 procent in 2022. “We groeien al zes kwartalen op rij”, zegt ceo Gersdorff. “En we zijn een van de weinige ketens in België die ook in volume groeien.”

Carrefour profiteerde net als andere supermarkten van de stakingsgolf bij Delhaize. In de eerste jaarhelft lag de omzet daardoor 11,3 procent hoger, in de tweede jaarhelft nog 7 procent. Ernstige logistieke problemen zoals degene die Carrefour in het najaar van 2021 en een deel van 2022 teisterden, waren er het afgelopen jaar niet.

De supermarktketen heeft bovendien werk gemaakt van een vereenvoudiging van de organisatie, nieuwe werkmethoden en meer productiviteit. In de grote hypermarkten staan her en der opnieuw paletten met afgeprijsde producten in kartonnen dozen. Die geven consumenten het gevoel dat het zaak is het karretje vol te laden.

“De verkooptrend blijft positief”, zegt Gersdorff. Dat ook de hypermarkten hun volumes voor het eerst sinds lang zagen stijgen, sterkt hem in die overtuiging. “Daar heb je alles onder één dak. In deze moeilijke tijden vinden consumenten in de hypermarkt een breder assortiment waaruit ze naargelang hun budget kunnen kiezen, en meer promoties.”

Het marktaandeel van Carrefour Belgium steeg het afgelopen jaar met 0,3 procentpunt. Dat lijkt niet veel, maar Carrefour, waarvan voorloper GB in België ooit marktleider was, verloor de laatste dertig jaar vooral marktaandeel. Colruyt Groep blijft met 29 procent marktleider, gevolgd door Delhaize (19 procent) en Carrefour (15 procent).

Koopkracht

De koopkracht blijft de grootste bekommernis van de klanten, gevolgd door gezondheid en duurzaamheid, blijkt uit de jaarcijfers. De afgelopen twee jaar wijzigde vooral de inflatie het koopgedrag. Consumenten kwamen frequenter over de vloer, maar telkens voor een beperkt aantal inkopen. Ze kochten minder vis en ruilden bijvoorbeeld rundvlees in voor kip.

De consument bleek ook zeer gevoelig voor promoties. Gerichte commerciële aansporingen, zoals 6 euro korting voor wie voor 60 euro aankoopt, helpen de omzet omhoog. Ook het brede assortiment van Carrefour helpt de klant om zijn budget te beheren, maakt Gersdorff zich sterk. “Een consument koopt soms de goedkope basisproducten, maar op andere momenten de huismerken of nationale merken.”

Het grote assortiment waarover Gersdorff spreekt, is wel met 10 procent gekrompen om het rendement en de productiviteit te optimaliseren. “Maar dankzij goede data kunnen we het assortiment per winkel aanpassen”, zegt hij. “Je kunt twee buurtwinkels hebben die 400 meter van elkaar verwijderd zijn, maar toch een verschillend aanbod hebben, omdat de ene bijvoorbeeld naast een school ligt en de andere niet.”

Klanten grijpen daarbij ook steeds meer naar de goedkopere huismerken. “Een op de twee producten die we verkopen, is een huismerk”, zegt Gersdorff. Toch wil Carrefour geen keten worden die alleen maar huismerken verkoopt, aangevuld met af en toe een nationaal merk in promotie. “Niemand heeft zoveel winkeloppervlakte als wij. Dat betekent dat we de merkfabrikanten de ruimte kunnen geven om behalve hun courante assortiment ook innovatieve producten aan te bieden en hen zo te helpen groeien.”

Boerenprotesten

Gersdorff vindt de relatie met fabrikanten belangrijk, al staat die links en rechts onder druk. Met PepsiCo is er een conflict over de prijzen, waardoor bijvoorbeeld Lays-chips tijdelijk niet meer te vinden zijn bij Carrefour. Gersdorff heeft er vertrouwen in dat er binnenkort een oplossing komt. Maar fabrikanten moeten wel hun deel van de inspanningen doen om de koopkracht van de consument te beschermen, zegt hij.

De grote inflatiegolf ligt achter de rug, maar de boerenprotesten maken dat Carrefour bijvoorbeeld zijn rundvlees iets duurder zal moeten inkopen. “We moeten een sterke en kwalitatieve landbouw in België houden die de consument toegankelijke prijzen aanbiedt”, zegt Gersdorff daarover.

Terwijl de Belgische Albert Heijn-winkels veel producten inkopen in thuisland Nederland, stelt Gersdorff dat Carrefour geen parallel importcircuit opzet vanuit Frankrijk. “We blijven inzetten op Belgische producten. Dit bedrijf is van oorsprong Belgisch.” Hij wijst op de acties rond de korte toeleveringsketens, waarbij supermarkten lokale producten rechtstreeks kunnen inkopen zonder dat die via de aankoopcentrale moeten passeren.

Toch verlies

Van de 705 verkooppunten die Carrefour nog heeft sinds de winkels die uitgebaat werden door de Waalse Mestdagh-groep zijn overgenomen door het Franse Intermarché, zijn er 83 in eigen beheer. Het gaat om 40 hypermarkten en 43 supermarkten.

Door de loonkosteninflatie zijn de werkingskosten er flink duurder geworden. Een aantal eigen winkels verliest geld, waardoor er afgelopen jaar ondanks de groei toch verlies werd geboekt. “Dit jaar moeten we opnieuw winst maken”, zegt Gersdorff. Van de laatste zes jaar waren er vier verlieslatend, vaak door uitzonderlijke kosten, zoals de logistieke problemen.

Gersdorff gelooft dat Carrefour opnieuw winstgevend kan worden zonder dat alle eigen winkels aan zelfstandigen verkocht moeten worden, zoals bij Delhaize. “Ik geef ons actieplan alle kansen”, klinkt het. “Een vierde van onze hypermarkten zit opnieuw op het goede spoor.” Eigen winkels zijn belangrijk om te kunnen blijven innoveren, zegt Gersdorff. Dat plan richting winstgevendheid is nog een werk in uitvoering. “We moeten daar nog keuzes maken. We kunnen niet alles doen.”

Bron: De Standaard - Pascal Dendooven 

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy