Bpost wil buurtsuper spelen

3 min.

Belangenbehartiging

In het Nieuwsblad van vandaag werd bekend dat dat Bpost andere manieren zoekt om geld te verdienen dan via haar functie van postkantoor. Topman Jean-Paul Van Avermaet ziet wel iets in een postkantoor annex kruidenierswinkel, waar je eten, kranten en snoep kan kopen. “Dit is onaanvaardbaar”, vinden de buurtsupermarkten. 

One-stop-shops

“Zo'n 10% procent minder brieven en post verstuurd dit jaar”, dat is de schatting die Bpost voorlopig maakt. De levering van pakjes, dat record na record breekt door de coronacrisis, maakt dat voor een deel goed. Maar toch moet het bedrijf volgens topman Jean-Paul Van Avermaet op zoek naar andere manieren om geld te verdienen of - zoals hij het zelf noemt in het plan voor de komende vijf jaar van Bpost - ‘bijkomende betalende buurt- en nabijheidsdiensten’. 

Eén idee is om meer te halen uit de postkantoren die er nog zijn. “In de landelijke gebieden moeten we die kunnen omvormen tot one-stop-shops”, zegt Van Avermaet. “Waar je voeding kan kopen, kranten en tijdschriften en impulsproducten (bijvoorbeeld snoeprepen, nvdr).” 

Het postbedrijf heeft momenteel nog zo’n 660 kantoren, en het is de bedoeling die ook te behouden, om er zijn maatschappelijke rol nog verder mee te spelen, aldus Bpost. Dat kan via eenvoudige bankdiensten, bijvoorbeeld. Of door toegang geven tot toestellen als printers en scanners, zoals copycenters dat doen. 

Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) is het idee van een postkantoor als lokale winkel alvast niet ongenegen. “Het is zeker iets wat we kunnen onderzoeken”, zegt ze. “In de nieuwe beheersovereenkomst, die we eind volgend jaar willen afsluiten met Bpost, gaan we bekijken welke andere maatschappelijke doeleinden het bedrijf zou kunnen vervullen. Dit zou daarin kunnen passen, maar we gaan dat nog bekijken.

Bpost kan misschien eerst al eens de buurtwinkels correct vergoeden voor de pakjes die zij bijhouden voor klanten.

Luc Ardies

Hallucinant

Veel minder enthousiast is Luc Ardies van Buurtsuper.be. Hij noemt de plannen van Bpost ‘behoorlijk hallucinant’.

“Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met de bestaande buurtwinkels correct te vergoeden voor de pakjes die zij bijhouden tot de klant ze komt halen. Buurtwinkels worden bedolven onder de pakjes, maar veel verdienen ze er niet aan, want Bpost hanteert zeer lage tarieven. En toch doen die winkels dat, als service aan hun klanten.”

Voeding verkopen is niet de core business van Bpost, vindt Ardies nog. “Hun argument dat ze het in landelijke gebieden gaan doen, waar geen andere winkels zijn, snijdt geen hout. In Lapland werkt dat misschien. Hier in Vlaanderen hebben we al een zeer dicht net van winkels en winkeltjes.” 

"Als een half staatsbedrijf gaat concurreren met de lokale kruidenier die bijna de klok rond werkt en veel moeite moet doen om het hoofd boven water te houden, waar zijn we dan mee bezig?” besluit Ardies.

Bpost benadrukt dat het om een ‘mogelijke piste’ gaat die in de toekomst verder zal worden uitgewerkt. “We gaan al onze activiteiten tegen het licht houden”, zegt Van Avermaet. “En we moeten ons aanpassen aan hoe de markt evolueert.”

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy