“Boeren en buurtwinkels zijn een ideale match”

3 min.

Imagocampagne
Trots op die van ons

In De Zondag van afgelopen weekend stond een uitgebreid artikel over onze actie in de Spar van Gelinden, waarbij we enkele toevallige klanten verrasten met een verborgencamerastunt. Hiermee willen we een belangrijke troef van de buurtsuper in de kijker zetten: je vindt er lekkere, kwalitatieve lokale producten.

“Veel consumenten beschouwen boeren en buurtwinkels, die allebei hun hart en ziel steken in het aanbieden van verse producten, als een ideale match”, zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Recent onderzoek van de VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) wijst uit dat 1 op 3 Vlamingen lokale producten koopt. 1 op 2 geeft aan dit in de toekomst meer te zullen doen. De voornaamste beweegredenen zijn: de kwaliteit en versheid en het ondersteunen van de lokale economie. Limburgers hebben de laagste voorkeur voor lokale producten (18%).

"Een aanbod van lokale producten in die buurtsuper helpt de boeren én versterkt het imago van de buurtsuper zelf. Sinds corona hebben mensen ook de weg gevonden naar het online bestellen en laten leveren van voeding. We zijn ervan overtuigd dat mensen wel nog naar een fysieke winkel willen komen voor de beleving."

"Het aanbod aan lokale producten van bekende producenten en de verankering met de buurt zijn emotionele redenen die mensen aanzetten om voor een buurtsuper te kiezen. Ook voor de lokale producenten is het een win-win als de buurtsupers hun assortiment uitbreiden. Zo kan de boer bijvoorbeeld afstappen van de eigen hoevewinkel die veel tijd, energie en investering vraagt, bijkomende afzet creëren in de buurtsuper en toch in de hoofden van de klant lokaal aanwezig blijven.”
 
Frank Seurs, uitbater van Spar Gelinden, gelooft heel sterk in de meerwaarde van een mooi assortiment lokale producten. “Ik was 26 jaar lang horeca-uitbater en heb deze winkel nu drie jaar, samen met mijn zoon Maxime. Toen de horeca moest sluiten door de coronacrisis voelde ik echt met die mensen mee. Ik heb toen contact opgenomen met twee horecazaken uit de buurt en voorgesteld dat ze hier hun gerechten mochten verkopen."

"Dat was een enorm succes en ik besloot om ook de andere handelszaken in de buurt op te bellen. Uiteindelijk heb ik van meer dan tien handelaars producten verkocht, van chocolade en gerechten tot wijn en bloemen en zelfs bedden. Ik heb gedaan wat ik zelf ook zou gewild hebben in hun situatie. Dat is echt een win-win geworden!”

Bron: De Zondag - Erwin Reyskens

 

Verborgen camera

Om deze trends en troeven in de kijker te zetten, maakt Buurtsuper.be een verborgen camera video in samenwerking met enkele lokale telers. We lieten telers toevallige klanten verrassen die – al dan niet kozen – voor hun lokale producten.

Productiehuis Medialife zorgt voor de realisatie. De producenten die meewerkten waren Eric Jansen van Wilderhof (rood fruit), Ghislain Houben en Nady van Domein Hoenshof (wijn), Daniel Medarts van Kitsberg (wijn), Benny Serdons van 'n Koud kunstje (ambachtelijk ijs) en Brecht Porreye van Pipo Appelsappen.  

Het resultaat van de candid camera zal achteraf ruim verspreid worden via de online media van Buurtsuper.be en onze partners. 

Gerelateerde artikels

Feest voor de Buurtsupers van het jaar en Groentevakmannen
Kies voor lokaal in je buurtsuper en ...
Veroverden de snack-komkommers ook jouw hart?

Actueel

Feest voor de Buurtsupers van het jaar en Groentevakmannen
Kies voor lokaal in je buurtsuper en ...
Hoe hard zijn de prijzen gestegen in supermarkt?
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy