Belgen besteden in 2024 130 mio euro aan Italiaanse vleeswaren

2 min.

Productnieuws

Volgens een studie van ASSICA, de Italiaanse vereniging van vlees- en vleeswarenproducenten, consumeert elke Belg gemiddeld een kilo Italiaanse vleeswaren per jaar. In absolute cijfers is België de derde grootste markt in de Europese Unie en de vijfde in de wereld voor de import van ham, salami en mortadella uit Italië.

In de loop van 2024 steeg de Belgische import van Italiaanse vleeswaren sterk, met een stijging van 18,5% in volume (11.348 ton) en 10,1% in waarde (130,1 miljoen euro). Deze cijfers overschrijden de algemene trend van de Italiaanse export in de sector, die met 12,9% in volume en 9,5% in waarde steeg in 2024 ten opzichte van 2023. Dat succes bevestigt de resultaten van 2019 tot 2023, waarbij de export naar België met +17,8% in volume en +34,8% in waarde steeg.

Volgens de gegevens van 2024 heeft elke Belg gemiddeld 941 gram Italiaanse vleeswaren geconsumeerd, bijna dubbel zoveel als de Fransen en de Duitsers, die de belangrijkste markten zijn voor bedrijven in die sector. Op internationaal vlak consumeren enkel Kroaten en Slovenen meer Italiaanse ham en salami dan Belgen.

Ham en salami populairste producten

Wanneer we naar de verschillende categorieën van vleeswaren kijken, waren deze producten het populairst in 2024: Gedroogde ham, ham zonder been, spek, coppa en culatelli (+40,0% in hoeveelheid en +16,7% in waarde) en droge worst en salami (+9,3% in hoeveelheid en +5,6% in waarde).

Mortadella, cotechini en zamponi (+3,9% in hoeveelheid en +9,1% in waarde) kenden een mooie stijging in waarde, terwijl gekookte ham (-7,2% in hoeveelheid en +1,6% in waarde) een groei kende in waarde maar een daling in volume, ten gevolge van de vergelijking met uitstekende resultaten in 2023.

De studie maakt deel uit van het Europese project Trust Your Taste, CHOOSE EUROPEAN QUALITY van ASSICA om die een verantwoordelijke consumptie van Europese landbouwproducten in België en Italië promoot.​

Gerelateerde artikels

Mechelse Kaffefabrik steunt goede doel
Les Tartes de Françoise viert de feestdagen
Frutastic breidt assortiment uit met gevriesdroogde mangoblokjes

Actueel

Europees retailherstel zet door, maar België blijft achter
West-Vlaamse Ancienne Belgique beste kaas ter wereld
Carrefour ontkent vertrek uit België
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy