Belg koopt Belgisch als het niet teveel kost

2 min.

Trots op die van ons

Fevia, de organisatie van de voedingsindustrie, heeft IVOX opdracht gegeven om 1.000 Belgen te ondervragen over waar zij op letten bij de aankoop van hun dagelijkse voeding. De leuze ‘lekker lokaal’ leeft blijkbaar bij de Belgische consument. Maar liefst 72% geeft aan bewust Belgische voeding en dranken te kopen om de lokale economie te steunen. 

De producten worden gewaardeerd vanwege hun heerlijke smaak, hoge kwaliteit en duurzaamheid. 84% van de Belgen is het ermee eens dat Belgische producten kopen bijdraagt bij aan een duurzaam voedingssysteem.

Wie Belgisch zegt denkt automatisch aan bier en chocolade, die effectief hoog scoren. Maar de echte medailles gaan naar de Belgische groenten en fruit, vlees(waren) en brood en gebak.

Toch blijkt in de praktijk vooral de prijs de doorslag te geven. Die bepaalt vaak welk product al dan niet in het winkelmandje terechtkomt. Kortingen helpen mee de consument te verleiden.

Kortom, de consument vindt gezondheid, duurzaamheid en de herkomst van een voedingsproduct belangrijk, maar vaak is de prijs dan toch doorslaggevend.

Gerelateerde artikels

Het witte goud van bij ons, geteeld with love
De keuze voor bio ver-ei-st nog meer durf en actie
Minister Brouns zet 'Lekker van bij ons Connect' samenwerking in de kijker

Actueel

Het witte goud van bij ons, geteeld with love
Van klant naar ambassadeur dankzij 'Donderdagse gastentafels'
Nederlandse franchisenemers winnen rechtszaak tegen Albert Heijn
cover-van-supermag-dec24-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy