Algemene inflatie over hoogtepunt, voedingsinflatie blijft stijgen

2 min.

De inflatiebarometer van de VLAM geeft het effect van de inflatie op het koopgedrag van de Belg weer. We delen hier graag de belangrijkste resultaten. 

De inflatiebarometer van VLAM is gebaseerd op het GfK-consumerscanpanel dat de aankopen van 6.000 Belgische huishoudens continu in kaart brengt in opdracht van VLAM. De inflatiecijfers zijn gebaseerd op de gegevens van de Nationale Bank van België.
 
Dit zijn de algemene conclusies:

  • De algemene inflatie lijkt haar hoogtepunt bereikt te hebben in oktober en daalde in november.
  • De voedingsinflatie daarentegen blijft ook in november verder stijgen tot boven de 14%.
  • FMCG-omzet is in oktober 2022 significant hoger dan in 2021 maar lager dan in 2020.
  • De FMCG-bestedingen stegen in de periode januari tot oktober 2022 met 0,7%.
  • De versbestedingen bij hard discount blijven toenemen.
  • Het aandeel van de buurtsupermarkten kent stagnatie tot lichte stijging ten aanzien van het begin van dit jaar.
  • En die van de speciaalzaken zakt dan weer gevoelig.

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy