Zelf een winactie organiseren?

2 min.

Een van onze leden wil graag zelf een lokale actie uitwerken waarbij klanten prijzen kunnen winnen via spaarkaarten. Ze vernam echter van een collega-ondernemer dat hier een wetgeving rond bestaat en dat je zo een actie niet mag uitspelen in één specifieke winkel. We zochten voor haar uit hoe dat zit. 

Lees hieronder het antwoord van de UNIZO Ondernemerslijn. 

Vraag

We willen graag zelf een lokale actie uitwerken waarbij klanten prijzen kunnen winnen via spaarkaarten. Momenteel hebben we reeds enkele prijzen gekregen van lokale handelaars. Dit gaat van gadgets tot waardebon tot een elektrische fiets. Wij komen zelf een deel tussen in de kosten van de prijzen en in ruil maken wij ook publiciteit voor die handelaars.
 
De klanten sparen via een spaarkaart (10 x 15 euro). Een volle spaarkaart kunnen ze deponeren in een urne. Iedere urne staat voor een specifieke prijs, zodat ze weten voor welke prijs ze meespelen.
Gedurende zes weken zal er iedere week een winnaar uit een urne getrokken worden, met in de laatste week de hoofdprijs.

We vernamen van een collega-ondernemer dat hier een wetgeving rond bestaat en dat je zo een actie niet mag uitspelen in één specifieke winkel. Maar dat de klanten ook in andere winkels moet kunnen deelnemen aan deze actie. 

Klopt dit? Moeten we de actie een anders uitwerken om toch te voldoen aan de wetgeving?

Antwoord

Als individuele handelaar mag je geen tombola organiseren waarbij het lot de winnaar bepaalt. Een UNIZO-vereniging (vzw) kan dat bijvoorbeeld wel en dat in het kader van de bevordering van de lokale economie.

Wel kan je als handelaar een ander soort wedstrijd organiseren:

Het mag dus niet gaan om een loterij of tombola, tenzij de organisatie in handen is van een vzw. De winnaar mag dus niet louter bepaald worden door het lot. Er moet een zekere kennis of behendigheid vereist zijn bij de deelnemers. Dit kan bijvoorbeeld door de deelnemers een paar vragen te laten beantwoorden (eventueel met een schiftingsvraag) of hen een goede reclameslogan te laten bedenken.   

Er mag geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel.

Het is wel toegelaten om de wedstrijd te koppelen aan een aankoopverplichting of om aan de klanten een krabslot te geven van de Nationale Loterij en dit te koppelen aan een aankoopverplichting.

Het is allesdzins aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien dat de deelnamevoorwaarden bepaalt, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden ... Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy