Winkelmedewerker 3.0

2 min.

Is het de ouderdom? Of gewoon een diepgewortelde rebelse koppigheid? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over de winkelmedewerker 3.0

Het is niet niks. Marges die elk jaar slinken en daar bovenop een energiecrisis die de kosten ongezien de hoogte in jagen. Neem daarbij de galopperende inflatie en je zou als zaakvoerder snel geneigd om spontaan te besparen in de personeelskosten. Nochtans staan buurtsupermarkten en speciaalzaken voor de opdracht om de komende jaren snoeihard te concurreren met het stijgend marktaandeel van e-commerce.

Heb je de reclame van de online supermarkt Crisp al gezien? Los van het succes ervan – dat zal de toekomst moeten uitwijzen – toont het wel aan dat de consument 3.0 de keuze heeft om zijn boodschappen thuis te laten bezorgen of zelf naar de buurtsuper zijn inkopen te gaan doen. Hamvraag is dan hoe we onze klanten tot dit laatste kunnen verleiden?

‘Winkelbeleving!’ wordt dan geroepen. Nog zo’n containerbegrip. Onze leden zullen ‘winkelbeleving’ op hun eigen lokale manier moeten invullen, maar één ding is zeker: de winkelmedewerker 3.0 zal hierbij een centrale rol vervullen. Daarom steken we met PMO, ons trainingscenter, een tandje bij. Ondertussen hebben we een samenwerkingsconvenant gesloten met de Vlaamse regering om 4 opleidingsconsulenten te engageren. Ze zijn al meer dan een half jaar actief en trachten, onder meer, de brug te maken tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.

Buurtsupermarkten verkiezen jonge gemotiveerde mensen die niet noodzakelijk met de hoogste diploma’s zwaaien, maar vooral hands-on en leergierig zijn en graag met mensen werken. Duaal leren laat hen toe om op jonge leeftijd hun tijd op de schoolbanken te delen met het échte ‘werk aan de winkel’.

We hebben ook een bijkomende expert digitale media geëngageerd om PMO en onze praktijkgerichte personeel- en managementopleidingen nog beter op de kaart te zetten. Vooral bij zelfstandige ondernemers, die 24/7 actief zijn, merken we dat zij te weinig bewust zijn van de toegevoegde waarde van onze PMO-trainers, die elk in hun eigen domein échte vakspecialisten zijn. En reken maar dat we die de volgende jaren gaan nodig hebben. 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy