Wil de échte goedkoopste nu opstaan?
Eerder onderzoek van het Prijsobservatorium wees al uit dat de zogenaamde fabrieksmerken in België inderdaad duurder zijn dan in Nederland, maar dat onze huismerken en verse groenten en fruit doorgaans goedkoper zijn dan in Nederland, Frankrijk of Duitsland. Dit wordt nu bevestigd door recent onderzoek van YouGov (voorheen GfK).
Lees het artikel uit Distrifood hieronder.
Met de regelmaat van de klok worden we in Vlaanderen aangespoord om onze boodschappen in het buitenland te doen. Belgische supermarkten zouden duurder zijn dan die in de buurlanden, zo luidt het.
Onderzoek van het Prijsobservatorium, in opdracht van de minister van Consumentenzaken, wees al uit dat de zogenaamde fabrieksmerken in België inderdaad duurder zijn, maar dat onze huismerken en verse groenten en fruit doorgaans goedkoper zijn dan in Nederland, Frankrijk of Duitsland. Dit wordt nu bevestigd door recent onderzoek van YouGov (voorheen GfK).
Daaruit blijkt dat Nederlandse consumenten zich vaak laten verleiden tot een uitstapje over de grens om vooral huismerken, drank, drogisterijproducten en tabak aan te kopen. Meer nog: het percentage Nederlanders dat over de grens boodschappen doet, blijft gestaag toenemen. Ook volgens ander onderzoek, in opdracht van Distrifood, geven Nederlandse consumenten gemiddeld 2,7 procent van hun boodschappenbudget uit in België en Duitsland, een stijging met 20 procent op één jaar tijd. Vooral klanten van Aldi en Lidl blijken gevoelig voor dit grensoverschrijdend aankoopgedrag.
Lagere prijzen zijn de belangrijkste reden om dit te doen, aldus het YouGov-onderzoek. Dus niet alleen Belgische consumenten geloven dat het gras groener is bij de buren; ook in Nederland geeft maar liefst 64 procent van de respondenten aan dat prijsvoordeel hen motiveert. Het grensshoppen door Belgische gezinnen zou intussen over zijn hoogtepunt heen zijn, terwijl in Nederland het aandeel dat over de grens inkopen doet, gestaag blijft stijgen.
Nederlanders combineren hun winkeltrip vaak met tanken: 49 procent van hen doet dat. Verder kopen Belgen vooral (alcoholische) dranken en fabrieksmerken in het buitenland, terwijl Nederlanders vaker voor huismerken de Belgische en Duitse grens oversteken.
Bron: Distrifood
Actueel
Groente- en Fruitambassadeur 2025
Vandeputte - De Smet: topkwaliteit en boerenverstand
Lees artikel
Voor jou gelezen
Franchisenemers Intermarché verzetten zich tegen centrale
Lees artikel