Wie betaalt de prijs van het boerenprotest?

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over boerenprotesten en taarten die niet meer groeien. 

Donderdag werden verschillende distributiecentra van supermarktketens geblokkeerd door boze boeren. Zonder aanvoer dreigen al snel lege rekken bij onze leden. Buurtsuper.be heeft in het verleden al meermaals de precaire situatie in onze voedselketen aangeklaagd en de gevolgen ervan, ook voor de boeren.

De taart groeit niet meer en het opbod van prijskortingen en promoties in de voedingssector snijdt in onze rendabiliteit en leefbaarheid. Als  - spijts objectieve prijzenanalyses - ‘graaiflatie’ toch als woord van het jaar wordt uitgeroepen, dan weet je dat andere geluiden niet veel aandacht zullen krijgen in het maatschappelijk debat.

We weten als geen ander hoe kwetsbaar een kleinschalige onderneming is in onze geglobaliseerde wereld. Als de taart niet meer groeit is het als boer, kmo of zelfstandige supermarkt moeilijk, zo niet onhaalbaar om een rechtvaardig deel te onderhandelen met multinationale bedrijven.

Consumenten vinden dat ze teveel betalen. Milieubewegingen eisen dat alles en iedereen moet ver-groenen terwijl weinigen hiervoor de centen hebben. Politici beloeren elkaar en laveren door al deze belangengroepen heen zonder de oorzaak aan te pakken. En overheden creëren een administratieve mallemolen waar diegenen die de regels verzinnen, zelf niet meer wijs uit geraken.

Als de acties blijven aanslepen, is ons hart bij de zorgen van de boer, maar evengoed bij de zelfstandige ondernemers. Laat ons hopen dat de prijs die we vandaag betalen voor het boerenprotest ook het perspectief, waarmee elkeen naar de wereld kijkt, een beetje doet verruimen.  

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy