We zijn te goedkoop, verdomme!

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over een welgemeende vloek en een studie die aantoont dat we gelijk hadden. 

Ik begin mijn verhaal niet graag met: 'Ik had het jullie toch gezegd!?'. Zo’n uitspraken tonen aan dat de houdbaarheidsdatum van de boodschapper stilaan nadert, wat alleszins bij deze niet het geval is …

Maar na het lezen van de conclusies van het jongste rapport van het Prijsobservatorium, kon ik een welgemeende vloek niet onderdrukken. Wat blijkt na al die rapporten, de steeds terugkerende Test Aankoop-studies en mediaheisa rond onze o, zo dure Belgische supermarkten? We zijn te goedkoop in vergelijking met de buurlanden.  

Eerdere onderzoeken van het Prijsobservatorium beperkten zich immers tot een loutere prijsvergelijking van A of de bekende fabrikantenmerken. Buurtsuper.be reageerde steevast met de opmerking dat het prijsonderzoek géén huismerken en ook géén verse voeding bevatte. Op die manier werden de prijzen van minder dan 1/5 van een gemiddeld winkelkarretje vergeleken.

Buurtsuper.be stelde ook dat huismerken en verse voeding in België goedkoper zijn dan in het buitenland. 

Kortom, alles wat het meest recente en uitvoerig rapport van het Prijsobservatorium bekrachtigt.

Graaiflatie of krimpflatie? Hopelijk brengt deze Kerst bezinning bij diegenen die menen dat ze ‘dé consument’ verdedigen door te ijveren voor nog goedkopere producten en op die manier de ratrace to the bottom steeds opnieuw voeding geven.

Hopelijk beginnen ze te beseffen dat de meeste consumenten ook werknemers zijn voor wie het belangrijk is om voor een bedrijf te werken wat nog kan overleven.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy