'We mikken op 50 Belgische winkels in 2025, ondanks verzet'

5 min.

De omzet van Jumbo België is vorig jaar met ruim de helft gegroeid. Maar de supermarktketen kampt nog altijd met dwarsliggende concurrenten, waardoor het langer duurt dan verwacht voor ze in ons land winst boekt. Lees hier een uitgebreid interview met CEO Ton van Veen uit De Tijd. 

‘We hopen in 2025 of 2026 break-even te draaien’, zegt CEO Ton van Veen aan De Tijd. Gent krijgt dit jaar een primeur. De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent vlak bij de sportwinkel Decathlon en de meubelwinkel Weba haar eerste Belgische Jumbo Foodmarkt. ‘Het gaat om ons vlaggenschip in België’, zegt van Veen. ‘De extra grote winkel krijgt een ruim aanbod. Mensen kunnen er zeer veel bereide maaltijden meenemen of ter plaatse opeten. Retail en horeca ontmoeten er elkaar.’

De winkel moet Jumbo nieuwe groei opleveren. Vorig jaar boekten de Belgische filialen 325 miljoen euro omzet. Dat is ruim 60 procent meer dan de gerapporteerde 200 miljoen van het jaar ervoor. Er kwamen in ons land zeven Jumbo-winkels bij, waardoor de keten vier jaar na de opening van haar eerste Belgische vestiging afklopte op 33 Belgische winkels. ‘Bovendien groeiden onze bestaande winkels met meer dan 10 procent’, zegt Van Veen. ‘Ook uitgedrukt in volume verkochten ze meer.’

Met zeven nieuwe winkels ging de uitbreiding van het winkelpark trager dan in 2022, toen er tien vestigingen bijkwamen. Jumbo mikte op meer openingen, maar loopt aan tegen een oud zeer: de nieuwe supermarkten stuiten vaak op verzet. ‘Vooral van concurrenten, die ons niet graag zien komen’, zegt Van Veen. Voor de winkel in Geel kreeg Jumbo na twee jaar een vergunning, maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde die. Na een vierde poging leverde de provincie Antwerpen vorige week een vergunning af, al blijft beroep mogelijk. In Lommel was eind vorig jaar een gloednieuwe Jumbo klaar om te openen, maar de vergunning werd via de rechtbank geschrapt. Eind december opende de winkel alsnog.

Voorzichtig

Bovendien zijn niet alle Belgische winkels succesvol. De vestiging in Zonhoven werd in april 2023 na nog geen drie jaar gesloten. ‘We hebben geen plannen om nog winkels te sluiten, maar ik kan ook niet uitsluiten dat dat nog gebeurt’, zegt Van Veen. ‘Net als andere ketens hebben we behalve topwinkels en middenmoters ook vestigingen die onvoldoende presteren en waaraan we moeten werken.’ In zijn ijver om nieuwe locaties te vinden ging Jumbo soms akkoord met relatief hoge huurprijzen.

Doordat de expansie trager verloopt dan gedacht, is Jumbo voorzichtig met streefdoelen. In 2019 was de ambitie om in 2025 af te klokken op honderd Vlaamse winkels. Dat zal niet lukken. ‘Dit jaar mikken we op acht openingen, in 2025 willen we aan vijftig geraken. Dan gaan we naar honderd, maar we plakken geen jaar op wanneer we daar willen zijn. We zijn in België en we blijven in België’, zegt Van Veen.

Om lokaal relevant en winstgevend te worden is het cruciaal dat er nog tientallen winkels bijkomen, stelde het bedrijf van de Nederlandse zakenfamilie Van Eerd eerder. Hoe meer winkels, hoe meer inkomsten en hoe groter de schaalvoordelen om de kosten draagbaar te maken. ‘We maken nog verlies in België, maar vorig jaar liepen de verliezen opnieuw terug’, zegt Van Veen. ‘Die trend zal ook dit jaar doorzetten. We hopen in 2025 of 2026 break-even te zijn op het niveau van de ebitda (brutowinst voor afschrijvingen, red.).’ Vorig jaar mikte Jumbo nog op 2024 of 2025 voor winst.

Dalend marktaandeel

Ook het thuisland eist veel aandacht op. Twee jaar geleden belandde Jumbo na decennia van Nederlands succes in moeilijk vaarwater. Niet alleen werd toenmalig CEO en grootaandeelhouder Frits van Eerd beschuldigd van fraude, ook commercieel liep het bedrijf averij op. Het marktaandeel van Jumbo - na Albert Heijn de grootste keten van Nederland - liep in de voorbije twee jaar terug van 21,7 procent naar iets meer dan 21 procent. De winst daalde in 2022 van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro en liep ook vorig jaar terug.

Later dit jaar geeft het bedrijf precieze winstcijfers. De groepsomzet voor 2023 is wel al bekend: die steeg met 7,3 procent naar 11 miljard euro. ‘Het is wennen’, zegt Van Veen. ‘Decennia waren we de grootste groeier, maar door de inflatie zijn klanten prijsbewuster. Daardoor hebben de minder op service gerichte prijsstunters de wind in de zeilen.’

Profiel Jumbo

  • Nederlandse uitbater van de Jumbo-supermarkten en de restaurantketen La Place.
  • Volledig in handen van de familie Van Eerd.
  • Zag de groepsomzet in 2023 met 7,3 procent stijgen naar 11,02 miljard euro.
  • Boekte 325 miljoen euro omzet in België (+60%).
  • Heeft 725 supermarkten, waarvan 33 in België.
  • Baat 70 La Place-restaurants uit, maar die zijn er niet in België.
  • Telt meer dan 100.000 werknemers.

 

Geen laagsteprijsgarantie

In een reactie verlaagde Jumbo vorig jaar de prijzen van 1.000 producten en ook dit jaar komen er prijsverlagingen, zegt de keten in haar persbericht. Tegelijk heeft Jumbo de prijzen van nog meer artikelen verhoogd, zegt Van Veen. Veel producten zijn duurder geworden door de inflatie, die ook personeel en energie duurder maakte. Om klanten terug te winnen verandert Jumbo zijn strategie. Bood een concurrent een product aan tegen een vaste lagere prijs, dan verlaagde Jumbo Nederland zijn prijs en kregen klanten die de keten daarop wezen het product gratis.

Die garantie op de laagste prijs - die in België nooit werd ingevoerd - verdwijnt. ‘We zullen binnenkort minder dogmatisch omgaan met die garantie’, zegt Van Veen. Al betekent dat volgens Jumbo niet dat de keten duurder wordt dan de concurrentie. ‘We gaan er net op toezien dat het algemene prijspeil in onze winkels lager ligt dan bij de concurrentie’, zegt Van Veen. ‘Om dat te bereiken zijn we ingestapt bij de Europese inkooporganisaties Everest en Epic.’

Jumbo gaat in tandem met grote Europese sectorgenoten als het Duitse Edeka, het Franse Système U en het Poolse Biedronka met leveranciers over prijzen onderhandelen. Samen kunnen de ketens lagere prijzen afdwingen. ‘Wat we uitsparen, zullen we deels met onze klanten delen’, zegt Van Veen.

Bron: De Tijd
 

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy