Traditiegetrouw schenkt BelOrta, de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van België, de opbrengst van de verkoop van de eerste asperges aan een goed doel. Dit jaar worden maar liefst vijf goede doelen in de bloemetjes gezet.
Asperges zijn enorm populair in België. Deze delicatesse is maar een aantal maanden per jaar beschikbaar en heet dan ook niet voor niets 'het witte goud'. Marja van Dessel (Den Boschkant) leverde de eerste asperges aan. Groothandelaar Fruithandel Sebrechts kocht de eerste schaaltjes aan €240 / schaal. BelOrta verhoogt de opbrengst ervan en zo zal er aan elk goede doel €1.200 geschonken worden.
Een nieuwigheid dit jaar is dat de asperges verkocht zullen worden in kartonnen schaaltjes. Hiermee zet BelOrta een nieuwe stap in de verduurzaming van verpakkingen.
Deze eerste asperges zijn afkomstig uit serres, later volgen de asperges die groeien onder tunnels en tot slot komen de asperges uit openlucht. De eerste weken groeit de aanvoer stelselmatig aan, al is het pas in maart dat de aantallen echt in stijgende lijn gaan. Voor de echte topmaanden zal de consument nog geduld moeten oefenen tot april. Het seizoen eindigt dit jaar officieel op donderdag 24 juni met het Sint Jansfeest.
Vijf goede doelen
Traditiegetrouw koppelt BelOrta de verkoop van de primeurasperges aan een goed doel. Dit jaar koos de groente- en fruitveiling ervoor om vijf goede doelen een hart onder de riem te steken: vzw Stop Darmkanker, De Sperwer, Boven De Wolken, Hachiko vzw en vzw Pinocchio.
Jo Lambrecht, Sales en Marketing Manager BelOrta: “2020 was een zeer moeilijk jaar voor velen maar zeker voor de goede doelen. Veel fundraisers vielen weg waardoor ze minder inkomsten konden halen. We kozen er dan ook voor om dit jaar vijf goede doelen blij te maken met de opbrengst van deze primeurasperges.”