Verkoop ontsmettingsmiddelen, ijsjes en vleesvervangers piekte in 2020

2 min.

Productnieuws

We kochten vorig jaar 6,2% meer schoonmaakmiddelen, zo blijkt uit het activiteitenverslag van Unilever. Aan deodorant en make-up gaven we dan weer minder uit. 

Unilever verkocht vorig jaar voor 50,7 miljard euro aan bijzonder uiteenlopende producten, gaande van voeding over schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen tot beauty en persoonlijke verzorging. Bekende merken zijn onder meer Dove, Sunlight, Domo, Cif, Knorr, Unox, Ben & Jerry's, Magnum en Lipton.

De opbrengst van de verkopen lag weliswaar 2,4% lager dan in 2019, maar als de de impact van de wisselkoersen wordt weg gefilterd, dan zou er een toename met 1,9% zijn geweest: 1,6% stijging van het verkochte volume en 0,3% wegens hogere prijzen.

Het belangrijkste deel van zijn omzet haalt Unilever in Azië. China, India en de omliggende markten brachten 23,4 miljard euro in het laatje. Noord- en Zuid-Amerika waren goed voor 16,1 miljard euro. Europa leverde 11,2 miljard euro op.

Producten voor persoonlijke verzorging leverden het bedrijf vorig jaar 21,1 miljard euro op, vooral te danken aan producten voor handhygiëne. Deodorant en make-up blijken velen dan weer achterwege te laten als ze thuis zitten. Voeding, dranken en ijsjes waren goed voor 19,1 miljard euro, schoonmaakproducten voor 10,5 miljard euro.

Een opmerkelijk succes was het aanbod van de Vegetarische Slager, dat vorig jaar zijn omzet met liefst 70% zag toenemen. De multinational kocht het merk in 2018 omdat het een groeiende markt zag in vleesvervangers. Ook een ijsmerk als Ben & Jerry's deed het goed omdat gezinnen thuisbleven en voor verwenmomenten in hun eigen zetel kozen.

 

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy