Verbod op stuntpromoties bij verse voeding

3 min.

CD&V dient een wetsvoorstel in dat winkelpromoties zoals '1 kopen, 1 gratis' voor landbouw- en voedingsproducten verbiedt. Buurtsuper.be steunt het voorstel.

Check ons persbericht hieronder! 

In een hyper-competitieve supermarktsector proberen grote supermarktketens en discounts hun marktaandeel te consolideren door buitensporige prijspromoties op, onder andere, verse voeding zoals fruit, groenten en vlees. Volgens het voorstel van CD&V zouden concreet 1+1 gratis, 1+2 gratis of nog straffere promoties niet meer toegelaten zijn. Wat nog wel kan, is een derde product gratis aanbieden, zoals in een ­2+1 gratis actie. 
 
In Frankrijk is er sinds 2019 zo’n verbod, maar ook in Nederland denkt men eraan om zoiets in te voeren. Volgens Luc Ardies van Buurtsuper.be wint niemand met een race to the bottom: “Wanneer de vorige schakel in de voedselketen systematisch wordt gedwongen om van zijn prijs een stukje af te doen, dan zoekt die goedkopere en dus minder kwalitatieve ingrediënten. Veelal zijn onze eigen verse voedingsproducten het slachtoffer van goedkope invoer vanuit het buitenland."

"Bovendien zal worden bespaard op research & development waardoor niemand nog investeert in onderzoek naar milieubewustere productie- en teeltwijzen, kwaliteit, enz. De consument komt bovendien terecht in een verschraald winkel- en productenaanbod waarbij hij zelfs niet meer kan kiezen voor kwaliteit op de momenten dat hij dat wenst. Evident dat zo’n ratrace ook een nefaste impact heeft op de retail, fabrikanten en boeren. Zelfs grote retailers werpen gedwongen de handdoek in de ring met alle gevolgen van dien voor de tewerkstelling."

Goedkoop gaat ten koste van duurzaamheid

Het getuigt dan ook van een kortetermijndenken als sommigen met stuntprijzen hun marktaandeel willen vergroten of consolideren en andere daarop reageren met dezelfde strategie. “Vandaag overleven zelfstandige supermarkten en speciaalzaken dankzij de marge op de verkoop van verse voeding, want op droge voeding zoals een fles frisdrank of waspoeder valt niets meer te verdienen”, aldus Luc Ardies.

“Afgelopen jaar hebben we gemerkt hoe kwetsbaar een complete sector dreigt te worden als een bepaalde kost, zoals de energie, plots verhoogt. Op een moment dat iedereen beseft dat er geïnvesteerd moet worden in een energietransitie, zou het schuldig verzuim zijn om er niet voor te zorgen dat supermarkten een gezonde marge kunnen opbouwen om, nu meer dan ooit, te investeren in nieuwe koeltogen, besparingen op verlichting, warmtepompen, zonnepanelen, enz.“

Gerelateerde artikels

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy