UNIZO zet met ‘Winkelhierweek’ lokale winkelbeleving in de kijker
Deze week is de ‘Winkelhierweek’ van UNIZO. Tot zaterdag 1 juni zet de ondernemersorganisatie de lokale winkelervaring in de kijker. “Het zijn onze lokale handelaars, de ‘Winkelhiers’, die de drijvende kracht zijn achter de levendige dorpskernen, lokale tewerkstelling, een bruisend verenigingsleven en een topservice bieden met kwaliteitsvolle producten en kennis van zaken”, zegt topman Danny Van Assche.

Winkelhier van het Jaar
“Consumenten zouden des te meer moeten beseffen dat onze eigen winkels de motor van onze economie zijn en, actueler dan ooit, onze onafhankelijkheid van het buitenland versterken. Dat moeten we niet alleen beschermen, maar volop stimuleren. Net dat doen we met de Winkelhierweek”, stelt Van Assche.
“Met een communicatiecampagne in meer dan 6.000 winkelpunten in Vlaanderen en Brussel en online roepen we consumenten op om hun favoriete Winkelhier te benoemen en te duiden waarom deze zo bijzonder is”, vervolledigt Chiel Sterckx, retail expert bij UNIZO. Klanten maken zo kans op verschillende lokale shoppingbonnen.
Als we de 10 miljard euro die nu naar buitenlandse (web)shops gaat in België zouden spenderen in plaats van uit te geven aan verre multinationals, creëren we 45.000 extra lokale jobs en als elk Belgisch huishouden op jaarbasis 100 euro lokaal besteedt in plaats van bij buitenlandse aanbieders creëren we 1.785 extra jobs in de detailhandel.
Bovendien zijn lokale ondernemers ook onmisbaar voor het sociaal en verenigingsleven. Driekwart procent van de ondernemers van hier heeft in de afgelopen vijf jaar het verenigingsleven, een maatschappelijk project en/of een culturele of sportieve activiteit gesponsord.
Actueel

Liefde tussen de schappen
Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar én Delhaize
Lees artikel

Column Luc Ardies
Eigen stoef
Lees artikel
