Toegangscontrole door bewakingsfirma’s?

2 min.

Coronacrisis
Belangenbehartiging

De nieuwe coronarichtlijnen scheppen heel wat verwarring voor de winkels. Wat houdt een toereikende toegangscontrole in voor winkels met een voor het publiek toegankelijke vloeroppervlakte van meer dan 400m²? 

Na het Ministerieel Besluit is er sinds deze nacht een FAQ die hierover opheldering moet brengen. Een ‘toereikende toegangscontrole’ houdt in dat er georganiseerd wordt toegezien op de naleving van de specifieke maatregelen zoals opgelegd aan winkels en winkelcentra. Hiertoe behoren onder meer de controle op het beperkt aantal toegelaten klanten, het verplicht dragen van een mondmasker, het samenscholingsverbod, de richtlijn om individueel te winkelen en de social distancing.

De controle houdt ook in dat de toegang dient geweigerd te worden indien de maatregelen door klanten niet worden nageleefd. Dergelijke toegangscontrole die gepaard gaat met de mogelijkheid tot toegangsweigering is een bewakingsactiviteit die valt onder de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid van toepassing. 

Dit maakt dat deze moet worden uitgevoerd door een vergunde private bewakingsonderneming wiens personeel voor deze activiteit opgeleid is en hiertoe over het juiste profiel beschikt. 

Eigen personeel of iemand anders (bv. een jobstudent of interimkracht) kunnen weliswaar klanten informeren, winkelwagentjes desinfecteren en aanreiken, reservatieverificaties verrichten, enz. Ze kunnen de toegangscontrole en de daaraan verbonden mogelijkheid tot toegangsweigering echter niet zelf uitvoeren.

Toegangscontrole door bewakingsfirma’s is compleet van de pot gerukt.

Luc Ardies

Luc Ardies: “Dat eigen personeel de toegang niet kan weigeren en hiervoor dan maar een bewakingsfirma moet inhuren, is compleet van de pot gerukt. Deze maatregel kan misschien de bewakingssector goed uitkomen, maar voor onze leden is dit onbetaalbaar”. 

“Wanneer een klant weigert in te gaan op de richtlijnen van personeel, dan moet de politie worden ingeschakeld. Nog beter is dat men voor supermarkten de regels houdt zoals ze waren: met name dat de zaakvoerder zelf die in zijn situatie de beste maatregel organiseert om te voorkomen dat er zich teveel klanten in de winkel bevinden. Een beperkt aantal winkelkarretjes ter beschikking stellen of andere middelen hebben het afgelopen Corona jaar meer dan hun degelijkheid bewezen”, aldus Buurtsuper.be  

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy