Thuisverbruik van vleeswaren

3 min.

Productnieuws

De coronamaatregelen zorgden voor een stijging in het thuisverbruik van vleeswaren in België in 2020 en in iets mindere mate in 2021. In 2022 ligt dit thuisverbruik evenwel opnieuw op hetzelfde niveau als vóór de coronacrisis, met name op 10,6 kg per capita. Door een stijging van de prijzen steeg de omzet in 2022 wel met 5%.  

Dit alles blijkt uit gegevens die VLAM aankoopt bij het marktonderzoeksbureau GfK België, dat de aankopen van 6 000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik volgt. 

Binnen het vleeswarenassortiment winnen de gevogeltebereidingen op langere termijn volumeaandeel. In 2022 waren het vooral de goedkopere vleeswarensoorten (o.a. kookworsten en gevogeltebereidingen) die het in verhouding goed deden.  

Bij de aankoopkanalen kent het volumeaandeel van hard discount (Aldi en Lidl), na een jaarlijkse groei, sinds 2019 een stabilisatie. De buurtsupermarkten en e-commerce boekten de laatste twee jaren de meeste vooruitgang in de vleeswarenryon.  

Door een stijging van de gemiddelde prijs van vleeswaren met 7%, stegen de bestedingen in 2022 met 5% tot 149 euro per capita. Bijna alle Belgische gezinnen (99%) kochten in 2022 vleeswaren en ze deden dit gemiddeld ongeveer wekelijks (55 keer).  

Het thuisverbruik van vleeswaren is het hoogst in Wallonië (11,4 kg per capita). In Vlaanderen verbruiken we 10,6 kg per capita. De Brusselaar is met 8,5 kg de kleinste vleeswarenkoper in België.

We noteren ook verschillen in voorkeur per charcuteriesoort. Zo kiezen Vlamingen in verhouding eerder voor gevogeltebereidingen en Walen eerder voor gekookte ham. Ook op andere socio-demografische vlakken noteren we verschillen in voorkeur per charcuteriesoort. Zo is salami in verhouding het populairst bij gezinnen met oudere kinderen, zoutwaren bij welgestelde gepensioneerden, kookworsten bij gezinnen met jongere kinderen, gevogeltebereidingen bij <40-jarigen, gekookte ham bij Franstaligen en paté bij 65-plussers. 

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy