Supermarkten stunten met ongeziene promo's

4 min.

U dacht dat 'één betalen, twee gratis' al een straffe promo was? Albert Heijn doet nu nog beter en komt met een '1+2'-actie. Moet ook wel, nu iedere klant een prijsbewuste koper is, aldus de Nederlandse prijsbreker. "En nee, hiermee overtreden we niét de wet op verkopen met verlies."

Lees het artikel in het Laatste Nieuws hieronder.

Het lijken wel solden in de supermarkt. Hele folderpagina's worden gevuld met stuntaanbiedingen als 1+1 of -50 procent. Er is bijna geen artikel meer waarbij je er niet één gratis bijkrijgt, zo lijkt het wel. En dat bij zowat alle ketens.

Het lijstje bekende merkartikelen in de rayons schoonmaak, onderhoud en persoonlijke hygiëne waarbij je zelfs méér producten gratis krijgt dan je betaalt, groeit nog. Luierbroekjes van Pampers, Silan-wasverzachter en Sun-vaatwastabletten: bij Carrefour is het nu twee betalen, drie gratis. Delhaize en Albert Heijn doen hetzelfde met Dreft-vaatwascapsules en de waspods van Ariel.

66% korting

U vindt die 60 procent al een 'stevige soldenkorting'? Dat is buiten Albert Heijn gerekend, die bij aankoop van een verpakking Glorix toiletblokjes er nu twee gratis bij doet. Uw voordeel: 66 procent. "Wij staan er al langer om bekend te stunten. Onze klanten rekenen daar ook op. Ze weten dat ze op die manier goede zaakjes kunnen doen", zegt woordvoerder Ann Maes.

Het was ook de Nederlandse prijsbreker die een dikke tien jaar geleden het supermarktlandschap bij ons voor het eerst echt door elkaar schudde met voor Vlaanderen ongeziene promo's. Tel daarbij nog eens Colruyt, dat élke promo volgt, en je krijgt hier en daar straffere nettoprijzen dan de oorspronkelijke promo's al toeterden.

Zo vind je bij Colruyt de Soubry-pasta's vanaf drie stuks al goedkoper dan de '10 stuks voor 5 euro' bij Albert Heijn. Ook voor Pampers betaal je er vanaf vier dozen momenteel minder dan de nochtans straffe 2+3 bij Carrefour. 

Op het randje

Het mag duidelijk zijn: er woedt een ongezien hevige strijd bij de supermarkten. Het regent niet alleen promo's omdat het marktaandeel moet worden beschermd, maar ook omdat we sinds de prijzencrisis anders winkelen. Vroeger ging vooral de prijsbewuste klant op zoek naar die bulkdeals, stapelkortingen of hamsteracties, klinkt het bij Albert Heijn. Maar sinds de monsterinflatie is iedereen een prijsbewuste klant, die grotere hoeveelheden (semi-)houdbare producten nu op maandbasis koopt, en niet langer gewoon (half)wekelijks.

Iedereen weet dat schoonmaak- en onderhoudsproducten, maar ook minder snel bederfelijke voedingswaren als pasta en dranken in de loop van de maand sowieso weleens in promo komen. Je moet eigenlijk al dom zijn om dergelijke zaken niét aan verminderde prijs te kopen.

Zelf zeggen ze het niet met zoveel woorden, maar met dergelijke stuntaanbiedingen willen de ketens natuurlijk ook gewoon nieuwe klanten lokken, die vervolgens niet enkel een paar verpakkingen goedkopere Dreft of Glorix scoren, maar meteen ook hun wekelijkse groenten en andere inkopen meedoen.

In 2019 zorgde een gelijkaardige actie nog voor ophef. Met verlies verkopen is namelijk verboden. "Al onze promo's, hoe straf ook, voldoen aan de wettelijke vereisten", benadrukt Maes. "Ik kan je verzekeren: wij worden daarop héél erg nauwlettend in de gaten gehouden, zowel door andere retailers als door de economische inspectie. Toegegeven: soms is het op het randje, maar alles gebeurt binnen het wettelijk kader." 

Het kan nog gekker

Of hiermee het plafond van de supermarktkorting is bereikt? Nog veel meer valt er wellicht niet meer weg te geven. Al stuntte Albert Heijn twee jaar geleden wel een keer met een 1+5. Toen ging het echter om een iets andere soort actie, waarbij je bijvoorbeeld vijf potten choco kreeg bij aankoop van een broodrooster, of vijf stuks witloof bij een pak ham.

De kortingen worden trouwens veelal gedragen door de leverancier, niet door de supermarkten, als tegenprestatie voor de afname van vele vrachtwagenladingen. Multinationals als Unilever (Glorix) en Procter & Gamble (onder meer Pampers en Dreft) hebben daarvoor fenomenale budgetten ter beschikking. Elk Glorix-toiletblokje dat op deze manier extra aan de man kan worden gebracht, kan de concurrent niet meer kwijt. En dat de wc-verfrisser met deze stuntactie eveneens opvallend in de kijker komt te staan, is mooi meegenomen.

Bron: Het Laatste Nieuws - SVEN PONSAERTS

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy