Supermarkten en fabrikanten bikkelen over gestegen kosten
Volgens Frans Muller, ceo van Ahold Delhaize, is er opnieuw sprake van bijzonder lastige onderhandelingen met zijn leveranciers.
Muller zegt dat Ahold Delhaize de gestegen kosten - zoals de hoge energiefactuur - niet volledig doorrekent aan de klant. Dat doet het om prijsgevoelige consumenten niet af te schrikken en zo marktaandeel te behouden. Het gevolg is dat de winstmarge van Ahold Delhaize onder druk komt. "In Europa is onze marge alleen al door energie met 70 basispunten gezakt. In totaal was er een terugval met 90 basispunten van 4,30 % naar 3,40 %", zegt Muller.
Hij zegt ook dat de supermarkten onmogelijk de hele inflatie voor hun rekening kunnen nemen. "Voedingsfabrikanten hebben veel hogere marges, soms tot 19 %. Onze 3,4 % biedt veel minder ruimte. We vragen de leveranciers dat ze een fair deel van de gestegen kosten voor hun rekening nemen. Ze moeten mee de schok opvangen."
Momenteel lopen gesprekken tussen supermarkten en leveranciers met het oog op nieuwe jaarcontracten. "Die onderhandelingen verlopen hard en worden steeds harder", zegt Muller. Wouter Kolk, de man die de Europese activiteiten van Ahold Delhaize overziet, laat zich iets verzoenender uit en wijst op de traditie van samenwerking tussen fabrikanten en supermarkten. "Ahold Delhaize wil lege rekken vermijden, tenzij het niet anders kan", zei Muller.
Bron: De Standaard - do. 10 nov. 2022