Snaaskerke verliest laatste buurtwinkel
Eind september sluit de enige buurtwinkel in het dorp, ‘Wellington Fresh’, de deuren. Volgens Luc Ardies van Buurtsuper.be dringt zich een politiek vraagstuk op. Dat schrijf het Nieuwsblad.
Lees het artikel uit Het Nieuwsblad hieronder.
De Snaaskerkse buurtwinkel van Vicky Margory en Michaël Van Poucke opende in februari 2021 de deuren in de Dorpsstraat 105. Het dorp zat op dat moment net geen twee jaar zonder winkel, na de sluiting van een lokale Spar-winkel. Vicky en Michaël boden klassieke voedingswaren en producten aan, maar ook vers brood en beleg.
Helaas zit Snaaskerke straks opnieuw zonder kruidenier, want Wellington Fresh is op zondag 28 september een laatste keer open. “Er kwam gewoonweg te weinig volk over de vloer. Ik schat ongeveer een derde van Snaaskerke. Het is inderdaad heel jammer dat ons verhaal stopt, want we geloofden hier zeer hard in”, vertelt Michaël. Hun pand, dat enkele jaren geleden compleet werd verbouwd, staat intussen te koop.
De vraag die zich opwerpt: wat met de leefbaarheid van Snaaskerke? “Een buurtwinkel is de barometer van de leefbaarheid van een dorp”, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van speciaalzaken en zelfstandige supermarkten. “Een buurtwinkel is relevant, omdat het gaat over eerstelijnsdienstverlening en sociaal contact. Niet iedereen kan zomaar met de auto pakweg 10 kilometer omrijden naar een winkel. Het sociaal belang is groot, het economische verhaal is niet evident. De marges zijn vlijmscherp en je hebt een serieuze omzet nodig om te overleven. Vaak moeten buurtsupers daarvoor een mix van diensten aanbieden."
"In Frankrijk bestaat een fonds waar departementen en gemeenten hun steentje bijdragen om in kleine gemeentes buurtwinkels te laten voortbestaan. En wat je in Frankrijk nog ziet, is dat gemeenten of stadswijken die plots zonder winkel zitten, te kampen krijgen met verloedering, wegtrekken van inwoners en daling van de leefbaarheid."
"Christophe Guilluy, een Franse stadsgeograaf, analyseerde de protestbewegingen van de ‘Gilets Jaunes’ en kwam tot het besluit dat de bron van de talrijke onlusten veel dieper moet gezocht worden en wijst op het ontstaan van ‘La France périphérique’ (het perifere Frankrijk), dat zich uitstrekt vanaf de kwetsbare verstedelijkte rand van de grote steden, over de kleine en middelgrote steden, tot het platteland waar maatschappelijk verzuring is opgetreden. Mensen daar voelen zich in de steek gelaten. De politieke beleidsvraag die ook bij ons moet gesteld worden is of buurtwinkels een belangrijk sociaal element zijn om in te investeren?”
Bron: Het Nieuwsblad
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel