Smaak belangrijker dan prijs

2 min.

Jaarlijks peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau iVox naar de elementen die een rol spelen bij de aankoop van verse voeding bij de Belgische consument (18-64j). Hieruit blijkt dat de zintuiglijke waarneming (smaak en uitzicht) samen met de prijs de belangrijkste parameters zijn en blijven voor de consument, maar dat het belang van lokale productie ondanks een terugval na het enorme enthousiasme hieromtrent in 2020 (na eerste lockdown) toch hoger blijft dan voor corona.

Sinds dit jaar peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau Profacts ook naar de aankoopcriteria bij de retail professionals (geïntegreerde en onze zelfstandige supermarkten en speciaalzaken).

De belangrijkste drijfveren in de aankoopbeslissing van de retail professional zijn kwaliteit en de vraag van de klant. De belangrijkste barrière om meer inlands aan te kopen is de beschikbaarheid. Nochtans is de inlandse herkomst wel belangrijk voor hen en wordt deze ook benadrukt in de communicatie naar klanten vooral mondeling en op de verpakking. Ze zijn ook zeker en vast trots op de Belgische producten.

De bekendheid van het Lekker van bij Ons-logo bedraagt 85% bij de retail professionals. 31% van de winkels gebruikt ook het LVBO-logo in zijn communicatie en 35% gaat dit in de toekomst waarschijnlijk doen. 9% geeft aan ambassadeur van ‘Lekker van bij Ons’ te zijn. De mogelijkheid om ambassadeur LVBO te worden, is bekend bij 40% van de respondenten en maar liefst 37% geeft aan interesse te hebben om het te worden. 
 
Via de link hieronder kan je een samenvatting downloaden van dit recente onderzoek naar de aankoopcriteria van consument en retail.

 

Gerelateerde artikels

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen

Actueel

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy