Sinds dit jaar peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau Profacts ook naar de aankoopcriteria bij de retail professionals (geïntegreerde en onze zelfstandige supermarkten en speciaalzaken).
De belangrijkste drijfveren in de aankoopbeslissing van de retail professional zijn kwaliteit en de vraag van de klant. De belangrijkste barrière om meer inlands aan te kopen is de beschikbaarheid. Nochtans is de inlandse herkomst wel belangrijk voor hen en wordt deze ook benadrukt in de communicatie naar klanten vooral mondeling en op de verpakking. Ze zijn ook zeker en vast trots op de Belgische producten.
De bekendheid van het Lekker van bij Ons-logo bedraagt 85% bij de retail professionals. 31% van de winkels gebruikt ook het LVBO-logo in zijn communicatie en 35% gaat dit in de toekomst waarschijnlijk doen. 9% geeft aan ambassadeur van ‘Lekker van bij Ons’ te zijn. De mogelijkheid om ambassadeur LVBO te worden, is bekend bij 40% van de respondenten en maar liefst 37% geeft aan interesse te hebben om het te worden.
Via de link hieronder kan je een samenvatting downloaden van dit recente onderzoek naar de aankoopcriteria van consument en retail.