Reclamefolders enkel bij brievenbussen met ja-sticker?

3 min.

In 2025 (?) zou - via een aanpassing aan de afval- en materialenregelgeving VLAREMA - enkel nog reclamedrukwerk gedeponeerd mogen worden in brievenbussen met een zogenaamde ja-sticker. Buurtsuper.be en UNIZO hebben bij de bevoegde ministers geprotesteerd.

De Vlaamse Regering keurde eind mei 2023 een Lokaal Materialenplan 2023-2030 goed met daarin als Actie 12: “De Vlaamse Regering zal het VLAREMA aanpassen om het stickerprincipe om te keren. Er zal enkel nog reclamedrukwerk gebust worden bij burgers met een ja-sticker.” 

Momenteel moet je een neen-sticker kleven als je geen ongeadresseerd drukwerk wil ontvangen, dat principe zou dus omgekeerd worden. De bedoeling zou zijn om dit in 2025 (?) in te voeren via een aanpassing aan de afval- en materialenregelgeving VLAREMA.

Buurtsuper.be en UNIZO hebben bij de bevoegde ministers geprotesteerd tegen dit voorstel. "Onze zelfstandigen hebben slechts beperkte middelen om publiciteit te voeren. Wanneer dit grotendeels verboden wordt, is dit nefast voor de lokale handel zoals winkels, buurtsupermarkten en de lokale grafische sector", aldus de organisaties. 

"Momenteel werkt het systeem met neen-stickers of stop reclame-stickers goed: wie het op zijn brievenbus kleeft, ontvangt geen reclamedrukwerk meer. Het is een makkelijk af te blokken publiciteitsmedium. Voor veel lokale ondernemers zijn geen volwaardige alternatieven voorhanden.

"Vaak wordt onterecht verwezen naar digitale kanalen zoals banners op websites, sociale media, e¬mailcampagnes en apps. Echter, niet alle Vlaamse burgers hebben een gelijke toegang tot PC’s, internet en smartphones, dit is een té vaak onderschatte realiteit, vooral dan voor de groeiende groep 55-plussers."

"Het gaat bovendien ook om publiciteit met kortingsbonnen op bepaalde producten in buurtsupermarkten die slechts lokaal verspreid worden. Die kortingsbonnen hebben wel degelijk succes en zijn een bewezen commerciële meerwaarde voor de handelaars/supermarkten én de gezinnen."  

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy