Reclame voor kinderen wordt beperkt

2 min.

De voedingssector zal vanaf juni geen reclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank meer richten op kinderen. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fevia), de handelaars (Comeos) en de adverteerders (UBA) afgesproken. Met de eigen regels wil de voedingssector vermijden dat de overheid zich bemoeit met kinderreclame. 

Al in oktober hadden de drie organisaties het initiatief aangekondigd, in een reactie op een oproep van de Hoge Gezondheidsraad. Die raad stelde dat zelfregulering tekortschiet, en dat overheden 'op alle niveaus moeten ingrijpen en een regelgeving invoeren die kinderen tot achttien jaar beschermt tegen reclame en marketing voor ongezonde voeding'.

De voedingssector zegt nu dat ze de regels van hun eigen 'Belgian Pledge' strenger maken. Daarmee beloven voedingsbedrijven en supermarkten sinds 2012 om hun reclame gericht op kinderen te beperken. Ook worden de beloften opgenomen in de reclamecode van de hele sector, waardoor ze van toepassing worden voor de hele sector. Tot nu toe had zowat 80% van de bedrijven zich achter het zelfregulerende initiatief geschaard. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) zal kunnen toezien op de naleving.

Vanaf juni sluit de sector een aantal producten volledig uit. Zo zullen bedrijven niet langer producten als ijsjes, chips, frisdrank, snoep en chocolade in de kijker zetten rond kinderprogramma's op tv. Tegelijk worden de nutritionele criteria strenger voor de producten waarvoor ze dan wel nog reclame mogen maken.

De sector trekt ook de leeftijdsgrens op waarvoor strengere criteria gelden, van 12 tot 13 jaar. En zodra het doelpubliek van een programma voor minstens 30% uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat, beschouwt de voedingssector het als een kinderprogramma. Nu ligt dat percentage nog op 35%.

Het is nog de vraag of het initiatief de politiek voldoende kan paaien. "We verwelkomen het initiatief", zegt de woordvoerder van Benjamin Dalle (CD&V), Vlaams minister van Jeugd. "Maar voor ons mag het gerust nog wat verder gaan." Dalle wil in het voorjaar van volgend jaar met 'een gecoördineerde aanpak' komen, 'waarbij verschillende niveaus betrokken zijn'. 

Bron: De Standaard, di. 06 Dec. 2022

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy