Waarom is het interessant voor een winkeluitbater om in gesprek te gaan met een energieconsultant?
Alex Polfliet: “We weten uit ervaring dat buurtsupers op vrij eenvoudige wijze tot 20% op hun energie kosten kunnen besparen. Onder andere door minder te verbruiken, maar ook door te investeren in hernieuwbare energie en door de energiecontracten onder de loep te nemen. Omdat een buurtsuper 6/7 open is, en ook op die zevende dag de koelingen laat draaien, kan optimalisatie veel energie besparen."
"De kennis is er vaak wel, maar niet elke zaakvoerder weet wat hij of zij moet aanpakken en hoe. En je hebt het als zaakvoerder ook gewoon te druk om dat allemaal uit te zoeken. Daar zijn wij voor.”
Wat komt er tijdens zo’n gesprek aan bod?
Alex Polfliet: “Tijdens het intakegesprek polsen we naar de situatie, het huidige verbruik, het energiecontract, de bestaande installaties … Op basis van die input gaan we bijkomende info en detailgegevens opvragen. Zaakvoerders kunnen ons daarvoor machtigen, zodat we analyses kunnen maken."
"Tijdens een tweede gesprek lichten we die analyse toe. We willen je maximaal ontzorgen, maar belangrijk is wel dat je alle gegevens voor ons hebt klaarliggen. Een kopie van de energiefactuur en het energiecontract, dat soort zaken. Wat ook kan is een audit, waarbij we effectief ter plaatse komen en alles – van verlichting tot koel-installaties – bekijken en noteren. Ook de staat van het dak is belangrijk. Het geheel neemt ongeveer drie uur in beslag, inclusief gesprek.”