Prijzen stijgen minder dan in buurlanden
Retailers worstelen met een torenhoge kosteninflatie, die ze almaar moeilijker aan de consument kunnen doorrekenen. In België werd voeding in de supermarkten dit jaar 'slechts' 1,8% duurder, in Duitsland was dat 2,7% en in Nederland zelfs 6,4%. De sowieso al piepkleine marges vreten aan onze supermarkten.
Zitten onze warenhuizen nu in de problemen? “Als de marge in de technologie- of energiesector van 40% naar 39 % gaat, is dat peanuts. Maar in de supermarktsector, waar met zeer lage operationele marges wordt gewerkt, is een terugval van 4% naar 3% enorm”, zegt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC. “Als daaraan wordt gemorreld, schiet er binnen de kortste keren niks over.
Colruyt, Carrefour en Delhaize krijgen momenteel de zwaarste klappen. Alexander Billiet van Solvay: “Colruyt kan het met laagsteprijsgarantie als DNA niet maken de prijzen ineens op te trekken. Door de druk op de prijzen verdampt haar marge razendsnel. Terwijl het nog niet het marktaandeel heeft teruggewonnen dat tijdens de crisis aan kleinere buurtwinkels werd verloren. Het worstelt nu met minder marktaandeel én minder marge.”
Delhaize, dat zich in het iets hogere segment positioneert, heeft meer margeruimte. Het heeft met Ahold Delhaize ook een internationale gigant achter zich. Toch zijn momenteel “kostenbesparingen belangrijker dan ooit om klanten de meest concurrentiële prijs te kunnen bieden zonder investeringen in groei op te offeren”, zie CEO Frans Muller onlangs nog bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers.
Bron: Het Laatste Nieuws