Prijsverschil A-merken in buurlanden wordt kleiner

2 min.

Uit een analyse van Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) blijkt dat per categorie de prijzen in de winkels in België meestal hoger zijn dan in Duitsland en Nederland, maar lager dan in Frankrijk. België is wel het duurst voor de categorieën zuivelproducten en alternatieven, en kookingrediënten en bereide maaltijden. Frisdranken zijn gemiddeld dan weer het duurst in Nederland, voor België. Eerder al bleek uit een analyse van het Prijsobservatorium (Federale Overheidsdienst Economie) dat huismerken en verse voeding in de Belgische supermarkten over het algemeen goedkoper zijn dan bij onze buurtlanden.

De mededingingsautoriteit vermoedt dat die evolutie te maken heeft met de toegenomen concurrentie in België. “Er zijn nieuwe spelers toegetreden tot de Belgische markt (zoals Albert Heijn en Jumbo, red.), er zijn verschuivingen geweest van de marktpositie van bestaande spelers”, duidt Griet Jans, hoofdeconome van de BMA. “Er is een andere dynamiek ontstaan op de Belgische markt.” Supermarkten gaan dan bijvoorbeeld harder onderhandelen met fabrikanten, of ze verkleinen hun winstmarge in de prijs van de producten in de winkelrekken.

Buurtsuper.be waarschuwde reeds meerdere malen dat de kleinere winstmarge aanleiding kan geven tot structurele problemen in de complete voedingssector. “Financieel gezonde bedrijven zijn niet alleen belangrijk voor de tewerkstelling maar ze zijn ook noodzakelijk om investeringen te doen in de noodzakelijke energietransitie waarvoor onze sector staat” stelt Luc Ardies van Buurtsuper.be.

De BMA analyseerde de prijzen van consumptiegoederen in België en drie buurlanden op basis van gegevens van Euromonitor, een Europees dataverzamelingsbureau. Daarbij werden 390 productsoorten onderverdeeld in acht categorieën: alcoholische dranken, frisdranken, warme dranken, basisvoeding (pasta, rijst, conserven, …), zuivelproducten en alternatieven, snacks, kookingrediënten en bereide maaltijden, en schoonheids- persoonlijke verzorgingsproducten.

We zijn te goedkoop!

Onderzoek Prijsobservatorium

We zijn te goedkoop!

3 min.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy