Prijs niet belangrijker dan kwaliteit
Prijs is een heel belangrijke factor bij voedingsaankopen, maar niet ten koste van alles. Dat blijkt uit recent consumentenonderzoek van VLAM.
Verse voeding moet immers in de eerste plaats lekker, vers, kwaliteitsvol (ingeschat via zintuiglijke controle) en veilig zijn, anders koopt men het niet. Bij prijswijzigingen van moeilijk vervangbare basisvoedingsproducten gaat de consumentenvraag dan ook in verhouding minder sterk reageren.
Duurzaamheidsaspecten (zoals inlandse herkomst, milieu, dierenwelzijn, eerlijke handel, …) scoren lager op de belangrijkheidsschaal, maar deze aspecten winnen jaarlijks wél aan belang. Bovendien zegt de meerderheid van de consumenten dat ze bereid zijn om een iets hogere prijs te betalen als ze weten dat daar extra garanties tegenover staan.
Extra onderzoek is nodig om te checken of deze intenties/verklaringen zich ook omzetten in effectief gedrag. Die bereidheid hangt alvast af van het type consument ('dé consument' bestaat niet).
Consumenten merken dat de voedingsprijzen gestegen zijn. Die prijsstijgingen zorgen er bij de meerderheid van de Vlamingen evenwel niet voor dat ze gaan inboeten op smaak en kwaliteit. Ze kijken wel grondiger uit wat ze kopen en waar ze kopen, maar die oplossingen beschouwen ze dan niet noodzakelijk als minderwaardig op het vlak van kwaliteit.