Pieter Pot start in België

3 min.

Winkelopeningen

Vanaf vandaag levert Pieter Pot zijn kruidenierswaren in herbruikbare glazen potten met statiegeld over heel Vlaanderen. “Wie zich de melkboer nog herinnert, die zijn waar aan huis leverde in glazen flessen, weet waar we de mosterd hebben gehaald”, zegt oprichter Jouri Schoemaker in Het Nieuwsblad vandaag.

Het concept van Pieter Pot - genoemd naar de sympathieke postbode uit de Britse animatiereeks Pieter Post - is al bij al simpel. Het bedrijf koopt een 400-tal voedingsproducten - van pasta en rijst over ontbijtgranen en beleg tot koffie, koekjes, bakproducten, olie en azijn - in bulk aan. Zowat 90 % is afkomstig van producenten van huismerken, de rest van gevestigde merken zoals Haribo, Heinz of Ecover.

Die laat het in een sociale werkplaats in herbruikbare glazen potten doen. Daarna levert een koerier ze vanuit het Belgische distributiecentrum in Wommelgem bij de consument aan de deur af en neemt de lege potten opnieuw mee.

"Wij zijn ervan overtuigd dat de duurzame transitie, waar iedereen vandaag de mond van vol heeft, slechts zal lukken als we duurzaam ook sexy kunnen maken. Kijk naar Tesla in de autobranche, of Tony's Chocolonely op de chocolademarkt. Voeg daar nog het gebruiksgemak van online bestellen en thuislevering aan toe, en je hebt Pieter Pot”, zegt zakenpartner Martijn Bijmolt, die Pieter Pot in 2019 oprichtte samen met Jouri Schoemaker. 

Het verhaal sloeg alleszins aan bij onze noorderburen. Anderhalf jaar na de start - en een fikse kapitaalinjectie van 2,7 miljoen euro rijker - verzorgt de internetsupermarkt naar eigen zeggen 15.000 tot 20.000 bestellingen per maand.

Winstgevend is Pieter Pot nog niet: “We zullen pas break-even draaien als we 50.000 à 60.000 bestellingen per maand halen”, geeft Schoemaeker toe. Daarvoor rekent Pieter Pot nu dus ook op de Vlamingen.

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Delhaize lanceert warme keuken
Carrefour market Lanaken
Albert Heijn levert nu ook in West-Vlaanderen

Actueel

Voortaan slechts één test
Traditionele streekproducten
Op de fiets voor buurtsupers en speciaalzaken
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy