Perceptie, perceptie, perceptie

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over regen in Parijs en populistische ministers. 

Afgelopen week vernamen we via het VRT-nieuws dat Frankrijk een winstblokkering invoert voor een pakket van basisproducten in supermarkten. Spijts dat onze zelfstandige supermarkten vandaag al geen cent meer verdienen aan kruidenierswaren, kondigt op hetzelfde moment Carrefour haar ‘Koopkrachtacties’ aan: 100 prijzen geblokkeerd gedurende 100 dagen. 

Wat is de bedoeling hiervan? Het gaat over 100 producten op tienduizenden referenties!

Maar toegegeven, je zou als populistische minister zelfs een minder strakke voorzet in doel willen koppen. En als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel? Het zou dus zomaar kunnen dat onze Belgische excellenties weldra met gelijkaardige wetsvoorstellen op de proppen komen.

Op het eerste zicht zou je kunnen denken: much ado about nothing. We verdienen vandaag toch al niets op onze non-food en droge voeding. Ware het niet dat bake-off vandaag wel één van de meest rendabele afdelingen is en waarschijnlijk als eerste in het vizier komt van zo’n wettelijk winstverbod.

Ik vraag me af of politici, die zo’n wetgeving uitvaardigen, effectief denken dat supermarkten massa’s winst maken. Laatst in een tv-debat antwoordde een parlementslid, als reactie op mijn waarschuwing voor de energiecrisis, dat supermarkten toch hun prijzen en dus ook hun winst met 14% hadden opgetrokken om de stijgende kosten te betalen!?

Maatregelen afkondigen die au fond geen impact hebben, maar wel de indruk geven dat je de problemen ernstig neemt en … vooral zendtijd scoren. Leven we in een samenleving waar enkel nog perceptie belangrijk is? De vier P’s van Kotler* zijn blijkbaar alweer aan herziening toe. 

 

* De vier P's van Kotler staan voor Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het zijn vier marketinginstrumenten die samen de marketingmix vormen en gebruikt worden om de marketingstrategie in te vullen.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy