Over de kassaloze supermarkt
De Morgen van 19 juli bracht een interessante reportage over de eerste Aldi in Nederland die geen enkele kassa of zelfscanner meer hanteert bij het afrekenen. Het scannen van de app gebeurt bij de ingang. Daarna hoeft de klant niets meer te doen behalve winkelen.
Technologie aanwenden om operationele zaken te automatiseren zodat er extra kan worden ingezet in het menselijk contact.
De eerste winkel met deze formule opent in Utrecht. Honderden camera’s in het plafond en sensoren in de schappen houden nauwlettend in de gaten welke producten met de klant mee naar huis gaan. Het verschuldigde bedrag wordt automatisch afgeschreven bij de uitgang. De technologie is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Dat betekent dat het een zelflerend systeem is.
Een bezoek aan de hypermoderne supermarkt begint met het downloaden van een app voor de smartphone. Met de telefoon in de aanslag wandelt de klant vervolgens richting de entree van de winkel. Na het scannen van een QR-code zwaaien de toegangspoortjes open. De consument verzamelt alle benodigde producten, doet ze in een tas en wandelt weer naar buiten. De eindafrekening wordt automatisch opgemaakt door intelligente apparaten en het verschuldigde bedrag wordt afgeschreven van een aan de app gekoppelde creditcard.
Luc ArdiesVooral zelfstandige supermarkten moeten ervoor zorgen dat ze het menselijk contact niet verwaarlozen.
Aan het plafond van de supermarkt hangen 475 camera’s. Samen met sensoren in de schappen, volgen zij de bewegingen van de klant en welke producten die kiest. Ook aan de twijfelachtige consument is gedacht: heb je spijt van die pizza in je mandje? Leg hem terug in de schappen en hij verdwijnt als toverslag van je rekening.
Luc Ardies van Buurtsuper.be over de kassaloze supermarkt: “Onze raad van bestuur heeft recent met Professor Van Ossel een tweedaagse brainstorming georganiseerd over de impact van automatisering op onze zelfstandige supermarkten (zie ook artikel hieronder.). De kassaloze supermarkt, zoals we die trouwens op onze laatste studiereis naar New York bij Amazon hebben ontdekt, was één van de interessante gespreksonderwerpen."
"Daar waar operationele activiteiten kunnen worden geautomatiseerd kan een supermarkt tijd en geld besparen. Maar vooral zelfstandige supermarkten moeten ervoor zorgen dat ze hun voornaamste troef, met name het menselijk contact, niet verwaarlozen. In servicegerichte winkelconcepten moet de vrijgekomen tijd en de besparing alleszins worden aangewend om in de winkel zelf klanten met de grootste zorgen te helpen en te inspireren.”