Over Crisp en Amazon

3 min.

Twee berichten in retailtrends.nl trokken onze aandacht: over de groeiplannen van Crisp en over Amazon dat ruim een miljard euro voorziet om zijn Europese transportnetwerk te elektrificeren. 

Online versmarkt Crisp wil groeien in Nederland en België

Ongetwijfeld heeft u de tv-reclame van Crisp ook al gezien. Vandaag werd bekend dat Crisp in Nederland en België het assortiment wil uitbreiden en een kapitaalinjectie doet. Eerder dit jaar werd de investering van 75 miljoen euro al beklonken. Naast de bestaande langetermijninvesteerders investeren ook andere bekende geldschieters in Crisp, zoals Sander van der Laan (oud-ceo van Action en Albert Heijn) en Adriaan Mol (Mollie).  

Naast de kapitaalinjectie rondt Crisp deze maand ook de overname af van de Eetfabriek, een foodbedrijf dat gespecialiseerd is in het bereiden van verse maaltijden. Daarmee wordt het verse maaltijden-assortiment uitgebreid van vijftien naar vijftig stuks.  

Het klantenbestand van Crisp is inmiddels twee keer zo groot als een jaar geleden. Mede door de stap naar België groeit de onlinesupermarkt naar eigen zeggen hard. Ceo Tom Peeters: “In een uitdagende markt met wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten, zien wij een voordeel in ons model: met minder afstand door een korte keten en een energie-efficiënte infrastructuur zonder winkels.”

Amazon: miljard voor elektrische bestelbusjes en trucks in Europa

Amazon trekt ruim een miljard euro uit om zijn Europese transportnetwerk te elektrificeren. In 2025 zouden er tienduizend elektrische bestelbusjes moeten zijn, tegen drieduizend nu. De webgigant wil ook 1500 elektrische vrachtauto's aanschaffen.

Daarnaast wil Amazon het aantal kleine distributiecentra verdubbelen. Ruim twintig Europese steden, waaronder Londen, Parijs en München, hebben al zo'n 'micro-mobility hub'. Vanuit die centraal gelegen locaties kunnen bezorgers per elektrische fiets of lopend pakketjes afleveren.

Amazon wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Met deze 'aanzienlijke en duurzame investeringen', in de woorden van ceo Andy Jassy, wil het bedrijf ook innovatie in de hele industrie stimuleren.

Bron: retailtrends.nl

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy