Opvallende stijging van aantal buitenlandse supers bij onze noorderburen
De geur van kulich (Russisch paasbrood) of bigos (Poolse stoofpot) is niet langer een vage vakantieherinnering of een ver-van-je-bed-show. De eetcultuur uit landen als Rusland, Polen, Turkije en China lijkt definitief overgewaaid te zijn naar Nederland. Dit blijkt uit een artikel dat de Nederlandse Kamer van Koophandel recent publiceerde.
Het aantal buitenlandse supermarkten is de afgelopen 5 jaar met 11% gestegen naar bijna 820 levensmiddelenwinkels, zo blijkt uit het KVK Handelsregister. Theo Urselmann, branchemanager van het Vakcentrum voor zelfstandig retailondernemers, voorziet dat deze relatief kleinschalige winkels een grotere rol gaan spelen op de Nederlandse markt. “Klanten zijn echt specifiek op zoek naar producten die in standaardsupermarkten niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Maar het bijt elkaar niet.” Consumenten hebben steeds meer mogelijkheden thuis een traditioneel buitenlands gerecht op tafel te zetten. De authentieke ingrediënten zijn op meer plekken verkrijgbaar. Volgens het KVK Handelsregister is het aantal buitenlandse supermarkten sinds 2016 met bijna 11% gegroeid. Van 740 naar 819 supermarkten.