Op één na meeste aantal huismerken in Europa

2 min.

PLMA, de koepel van privatelabelfabrikanten, bericht voor 2023 een omzetstijging van 13% voor de huismerken in Europa. De organisatie komt tot dit besluit op basis van cijfers die het van Nielsen kreeg over 17 Europese landen. 

Lees hieronder een samenvatting van het bericht op Distrifood.nl

De totale uitgaven aan huismerken in de Europese retail kwam uit op het duizelingwekkende bedrag van €340 miljard. Dat is 13% meer dan in 2022. Die stijging kwam bij A-merken op minder dan de helft uit: 6 procent. Van elke uitgegeven euro ging ruim 38 cent naar private label.

Nederlandse consumenten kiezen vooral in de categorieën papierproducten, vers en gemaksvoeding voor private label. Specifiek: verse pizza's, keukenpapier en watten. De merktrouw zit het diepst bij dranken, alcoholische dranken en gezondheid- en schoonheidsproducten. Zwitserse consumenten kiezen het vaakst voor privatelabelproducten. In volume 57 procent en in waarde bijna 52 procent. Dat is tegelijkertijd de enige markt waar het volumeaandeel huismerken iets terugliep, met 0,2 procentpunt. 

De Belgen staan op de tweede plek, met 55,7 procent in volume. In euro’s gerekend is dat een beduidend kleiner aandeel: 39,4 procent. Dat lijkt erop te duiden dat het prijsverschil tussen huismerk en A-merk in dat land groter is. Nederland staat op de zesde plaats in de lijst van 17 landen waar Nielsen gegevens over verzamelde.

Tsjechië en Noorwegen blijken de meest merktrouwe consumenten te hebben. In Noorwegen is het aandeel huismerken in volume het laagst met minder dan 25 procent. Tsjechen geven van alle gemeten Europese landen het kleinste deel van hun boodschappenuitgaven aan huismerken: 20,7 procent.

Bron: Distrifood

Gerelateerde artikels

Stickeractie met lokale vereniging lokt nieuwe klanten die blijven plakken
Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.

Actueel

Stickeractie met lokale vereniging lokt nieuwe klanten die blijven plakken
Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy