Online versmarkt Crisp ziet verlies verdubbelen

2 min.

De Nederlandse onlineversmarkt Crisp zag zijn verlies in 2021 bijna verdubbelen tot 15,2 miljoen euro, dat meldt RetailTrends. Een en ander blijkt uit de jaarrekening die Crisp woensdag deponeerde.

"Crisp ontwikkelde zich in 2021 precies volgens plan", meldt mede-oprichter en ceo Tom Peeters aan RetailTrends. "Het verlies is in absolute zin groter dan in 2020, maar dat is betrekkelijk in relatie tot de groei, de investeringen, het formaat van de business en het feit dat 2021 ons derde jaar in business was. Aanloopverliezen zijn onderdeel van een groot bedrijf bouwen dat veel impact maakt."

Peeters wijst erop dat Crisp vorig jaar flink is gegroeid, maar omzetcijfers geeft hij niet. "Wel hebben we eerder gedeeld over 2021 dat we in omzet, aantal bestellingen en aantal app-downloads 2,5 keer gegroeid zijn. Tevens zijn alle marges verbeterd. En de klantloyaliteit is onverminderd hoog, met maar liefst 85% van de omzet door terugkerende klanten." Meer dan de helft van de omzet komt volgens Peeters van buiten de Randstad*.

Crisp meldde in oktober dat het dit jaar 75 miljoen euro groeigeld heeft opgehaald. Uit de jaarrekening blijkt dat 39 miljoen daarvan afkomstig is van bestaande investeerders. De rest kwam van nieuwe geldschieters als Adriaan Mol (oprichter Mollie), Sander van der Laan (ex-Action, nu Douglas) en Joes Daemen (Somerset Capital Partners). "We hebben in 2021 een erg goed jaar gehad en we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet", zegt Peeters. "In lijn met recente consumentenanalyses van bijvoorbeeld McKinsey, zien we dat vers en bewust eten blijvend relevant is."

De app-only supermarkt begon in Nederland en breidde in juni dit jaar uit naar België. Ook investeerde Crisp in een groot distributiecentrum in Bornem en nam het de Eetfabriek over, een foodbedrijf dat gespecialiseerd is in het bereiden van verse maaltijden.

* De Regio Randstad omvat de vier provincies in het westen van Nederland: Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy