Online verkoop AH.nl reeds 10%. En wat met franchisenemers?


CEO Frans Muller van Ahold Delhaize verkondigde afgelopen weekend aan Distrifood dat bij Albert Heijn het online-aandeel is gegroeid tot maar liefst 10 % van de AH.nl omzet, exclusief Bol.com.

Los van het feit dat de onlinetak nog steeds verlieslatend is, deed deze mededeling aardig wat wenkbrauwen fronzen bij de aangesloten franchisenemers. Want AH werkt met franchisenemers die geen online verkoop aanbieden. Ahold Delhaize haalt zijn online-omzet mede uit hun marktgebied. Dat wringt.

Op de vraag van Distrifood of voor een ondernemer het ongemakkelijk voelt als een groeiend deel van zijn potentiële omzet niet via zijn kassa, maar via Ahold Delhaize loopt, antwoordt Muller: "Ondertussen groeit ons marktaandeel hierdoor wel en wij willen dat het de ondernemer goed gaat. Als wij het niet doen, dan ziet hij een wagentje van een andere aanbieder door zijn marktgebied rijden en is hij daardoor ook winkelomzet kwijt. We moeten meebewegen met de klant, die vraagt erom. Hoe sterker we ons merk maken, hoe meer profijt ook de ondernemer heeft."

 

Klanten waarderen hun lokale winkel om de hoek met werknemers uit de buurt en aansprekend assortiment. Dat invullen wordt voor de grote platforms erg lastig.

Opvallend in het interview is dat Muller zich wél bewust is van de meerwaarde van de AH franchisenemers. Hij verwijst naar de positionering van AH tegenover de online giganten. "Amazon stapte met de overname van Whole Foods en het openen van Amazon Fresh-winkeltjes in food. Food is interessant voor hen omdat je daardoor hoog frequent met je klant in contact komt. Ahold Delhaize is sterk in food én winkels, die laatste blijven belangrijk voor de klant. Klanten waarderen hun lokale winkel om de hoek. Het gaat om de lokale winkel in het lokale marktgebied met klanten en werknemers uit de buurt en aansprekend assortiment. Dat invullen wordt voor de grote platforms erg lastig.’

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy