Onderhandelingen over klantendata
De Tijd vandaag gaat dieper in op de boycot door Colruyt van de Oreo-koekjes, Milka-chocolade en potjes Nutella. De lege schappen zijn de zichtbare getuigen van de ongemeen harde onderhandelingen tussen supermarktenketens en hun leveranciers.
Elk jaar tussen september en maart stijgt de spanning. Dan onderhandelen de supermarkten en hun leveranciers over de aankooptarieven voor het nieuwe jaar. De voorbije weken kwam het tot een zware botsing tussen Colruyt en de voedingsreuzen Ferrero en Mondelez. Tientallen producten van hun merken Nutella, Milka en Lu verdwenen uit de Colruyt-rekken.
In het artikel in De Tijd wordt, naast uiteraard de onderhandelingen over de prijs en schapruimte, ook over de klantendata gesproken. Een almaar belangrijker inzet bij de onderhandelingen zijn de verkoopdata die de supermarkten met hun klantenkaarten verzamelen. In ruil voor lagere aankoopprijzen krijgt de leverancier toegang tot die data. Daarmee kan hij in kaart brengen welke kortingsacties goed werkten en welke niet. Natuurlijk weet hij dat ook zonder data. Hij ziet hoeveel producten hij extra verkoopt tijdens een actieweek. Maar met de data van de supermarkten kan hij exact nagaan of de korting aansloeg bij zijn doelpubliek.