Omzetgroei van 12% voor Ahold Delhaize

3 min.

Ahold Delhaize rapporteerde over het vierde kwartaal van 2020 een omzetgroei van 12 %. In het boekjaar 2020 steeg de omzet met 13 % naar 74,7 miljard euro. 

Het effect van de pandemie was het grootst in hun belangrijkste markt: de VS. Amerikaanse ketens als Food Lion, Hannaford en Giant, goed voor 60 % van de groepsomzet, krikten de verkoop met 16 % op tot 51,8 miljard dollar (45,5 miljard euro).

Amerikanen aten in het voorjaar veel meer buitenshuis dan Europeanen. Daarom is de shift van de horeca naar thuisverkoop in de Amerikaanse winkels nog veel meer uitgesproken. Niet dat de verkoop in Europa - hoofdzakelijk Albert Heijn in Nederland en Delhaize in België - niet boomde. Die ging 12 % hoger naar 29,3 miljard euro.

e-commerce

Het frappantst is de sterk groeiende e-commerce. De onlineverkoop steeg met 67 % naar 7,6 miljard euro, met een verdubbeling in de VS en een groei van 57 % in Europa. 4,3 miljard euro daarvan werd uitgegeven bij het Nederlandse dochterbedrijf Bol.com. De doelstelling voor 7 miljard onlineverkoop tegen eind 2021 is door de pandemie een jaar eerder gehaald dan gepland.

CEO Frans Muller verwacht in 2021 een verdere groei van 30 % van de onlineverkoop, zelfs tegenover het sterke 2020. Voor Bol.com alleen al rekent Ahold Delhaize dit jaar op 5 miljard euro omzet.

Voorzichtig

Verder in de resultatenrekening is de goede gang van zaken minder aanwezig. Over heel 2020 steeg de winstmarge van 4,2 naar 4,8 %, maar in het vierde kwartaal zakte ze van 4,4 naar 4,1 %. Voor 2021 rekent Muller voorzichtig op een marge van ‘minstens 4 %’.

De reden voor de omzichtigheid is dubbel. Ten eerste moeten supermarkten om de toeloop van shoppers op te vangen meer investeren in veiligheid en in personeel. De winkels moeten vaker worden schoongemaakt en in veel landen zien bewakers erop toe of er niet te veel volk is. Mede daardoor stegen de werkingskosten in 2020 met 10 % naar 14,37 miljard euro. Ten tweede is e-commerce in de voedingssector minder rendabel dan in de bakstenen winkels.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy